식민지 근대 시기 잡지 담론과 김동인의 「결혼식」에 나타난 풍기문란 고찰
초록
본고는 식민지 근대 시기 『별건곤』과 『삼천리』그리고 김동인의 「결혼식」을 대상으로 풍기문란 소문에 나타난 신여성에 대한 부정적 이미지와 여성 혐오 그리고 근대적 여성다움의 규범화를 분석하였다. 『별건곤』과 『삼천리』는 식민지 근대를 둘러싼 정치, 사회, 문화, 생활, 민족주의와 사회주의, 근대적 욕망과 일상, 그리고 소설 등을 게재하였다. 뿐만 아니라 신여성의 사랑과 성을 둘러싼 풍기문란 소문을 다루는 과정에서 대중적 상업성을 표방하며 위계화된 젠더 의식을 보여주었다. 즉 탐방기, 미행기, 정탐기, 비화, 애화, 회고·수기 등의 지면들에 나타난 풍기문란 소문은 젠더 위계화를 내면화하였다. 또한 김동인의 「결혼식」은 남성 화자가 통속적이고 혐오성 짙은 어조로 신여성의 풍기문란 소문을 묘파하며 정조관념 부재에 대한 죄의식과 경각심 그리고 사회적 징벌을 구현한 소설이다. 본고는 여기에 초점을 두고 『별건곤』과 『삼천리』그리고 김동인의 「결혼식」에 나타난 풍기문란 소문이 신여성의 사유와 일상을 감시하고 통제하기 위한 매개였음을 살펴 보았다. 즉 풍기문란 소문이 신현모양처상을 독려하고 훈육하는 등 순결하고 정숙한 아내와 어머니를 내면화한 신가정 담론을 내재하고 있음을 밝혀 보았다. 다시 말해 풍기문란을 둘러싼 소문과 가십을 통해 생활 단속과 성적 통제 뿐만 아니라 아내와 어머니로서의 자격 요건에 기준을 두고 여성 정체성을 규범화했음을 분석하였다.
Abstract
This study analyzed the negative images toward the new woman, misogyny, and the normalization of modern femininity shown in the demoralizing rumors as pertaining to Byeolgeongon, Samcheonli of the modern colonial period and Kim Dong-in’s The Wedding. Byeolgeongon and Samcheonli published articles on politics, society, culture, life, nationalism and socialism, modern desires and everyday life, and novels centered around colonial modernity. In addition, they demonstrated hierarchical gender consciousness by claiming to advocate popular commercial viability in the process of addressing demoralizing rumors that surrounded the love and sexuality of the new women. In other words, the demoralizing rumors exhibited in the writings of visit reports, tailing accounts, scouting journals, behind-the-scenes stories, tragic tales, retrospections, memoirs, etc. internalized the gender hierarchy. Moreover, Kim Dong-in's The Wedding is a novel in which a male narrator inexorably discloses the demoralizing rumors of the new women in a conventional and hatred-ridden tone, embodying the sense of guilt, self-awakening, and social retribution for the absence of the idea of chastity. With a focus on this, the study examined the fact that the demoralizing rumors indicated in Byeolgeongon, Samcheonli, and Kim Dong-in’s The Wedding were mediums for monitoring and controlling the thinking and daily life of the new women. Namely, it revealed that the demoralizing rumors had been inherent with the new family discourse internalizing the pure and ladylike wife and mother, such as encouraging and disciplining the new image of a wise mother and good wife. In a nutshell, the study analyzed that the rumors and gossip around demoralization had not only been used to execute life regulations and sexual control but also to normalize the feminine identity based on the qualifications as a wife and a mother.