『무정』에서의 숭고와 욕망의 문제
초록
이광수의 『무정』은 근대형성기 세속화의 흐름을 배경으로, 문명진화의 이상을 향한 염원과 개인의 사적 욕망 간의 갈등을 재현하고 있는 텍스트이다. 이 글은 『무정』의 독특한 이중성, 애정서사에 기반한 대중적인 통속성과 민족구원을 위한 자기희생의 숭고미의 공존에 주목하였다. 전근대성과 근대성이 혼재하는 『무정』의 서사적 상황에서 숭고에의 지향과 세속적인 것의 공존이야말로 『무정』이 갖는 근대성을 적실히 표현해준다고 할 수 있다.
칸트에 의하면 숭고는 우리가 평소 배려하는 재산, 건강, 생명과 같은 일상의 가치를 사소한 것으로 만들어버리는 정신적 관념체로, 무한이라는 이념을 감지하는 인간의 마음에 존재한다. 『무정』의 형식·영채는 자기희생의 대가를 치르더라도 고결한 정신성을 입증하려는 인물이며, 외부 명령에 구속되지 않는 근대적 자아의 각성은 과거와 절연하고 새롭게 전신(轉身)하는 고양의 언술로 채워진다. 『무정』에서의 “무정한 세상”을 “유정하게” 만들고 잠자던 “속사람”이 깨어 “참생활”을 하는 계기는 숭고함에의 열망을 동력으로 한다고 할 수 있다. 하지만 이와 동시에 이광수는 영채의 몸값 “천 원”을 통해 금력이 지배하는 근대적 세계의 단면을 무정한 것으로 그린다. 영채는 평양에 갈 여비 “오 원”이 없어 울지만, 역시 “오 원”이 없어 이를 빌리려던 형식은 결국 김장로의 돈과 지위를 선택한다. 물질과 부의 증대는 문명의 발전과정에 있어 필수적이며, 세속화 또한 전근대적 봉건사회에서 근대세계로 진입하는 과정의 자연스러운 흐름으로 인식되는 것이다. 이 글은 『무정』에서 돈과 욕망을 중심으로 한 세속화의 흐름과, 문명진화를 향한 민족계몽의 이상이 어떻게 접합 및 결렬되는지 그 구체적 양상을 살펴보았다.
Abstract
Lee Kwang-Soo’s Moo Jeong is readable in relation to secularization in the modern period. This novel reproduces the conflict between the cause of self-immolation and individual personal desires. This paper analyses the coexistence of popular and sublime appeared in Moo Jeong. It is mixed with its former age and modernity in the narrative of Moo Jeong. Also, Moo Jeong well expresses coexistence of the pursuit of sublime and secular things in the modernness of the novel. Kant explains that the sublime is a psychological entity that turns daily values into trivial. It exists in the human mind to detect the idea of infinity. Lee Hyung-Sik and Park Young-Chae try to prove their high spirituality. The narrative is characteristic of the art of speaking that encourages the awakening of the ethnic ideals of civilization and of modern self. A commitment to modern times leads to an anxiety for nobility.
However, Lee Kwang-Soo describes the modern secular world, where the influence of money dominates, as ruthless through Young-chae’s ransom of 1,000 won. The author understands modernity as the direction to the development of civilization through the growth of material and wealth. After all, secularization is the natural flow of the process of moving from pre-modern feudal society into the modern world. This paper analyses how both specific aspects of the secularization flow of money and desire and the ideal of enlightenment toward the evolution of civilization, are combined and broken, in the novel.