The Society Of Korean Fiction
[ Article ]
The Journal of Korean Fiction Research - Vol. 0, No. 93, pp.33-58
ISSN: 1229-3830 (Print)
Print publication date 30 Mar 2024
Received 15 Feb 2024 Revised 12 Mar 2024 Accepted 12 Mar 2024
DOI: https://doi.org/10.20483/JKFR.2024.03.93.33

탈주하는 ‘몸주체’와 회의를 시작하는 비체 : 한강의 『채식주의자』를 중심으로

박선경*
*한라대학교 교양과정부 교수
The escaping body subject & the abject suspicion : Focusing on 『The Vegetarian』 by Han Kang
Park, Sun-kyoung*

초록

한강의 작품 『채식주의자』는 여성 자아들 사이의 ‘차이’들을 보여줌으로써 ‘주체성’의 문제를 회의, ‘재사유’케 하는 ‘유목적 주체’의 모습들을 형상화하고 있다. 작품은 철학적, 정신분석학적, 심리학적 인식을 기반으로 주체/탈주체, 가부장체제의 질서, 여성주의 문제를 다루는 독창성과 심미안의 통찰을 보여주고 있다.

작품을 관통하는 두 자매의 대칭구도는 남근이성적 언어가 기입된, 기존의 ‘코기토적 주체’(언니)와 몸적 경계선의 침범에 대해 온 몸으로 저항하는 ‘몸주체’(동생)로 분기되는 모습으로 전개되었다. 이는 주체와 탈주체의 변이적 모습들로서, 유목적 주체들의 다양한(複數) 모습이라 하겠다. 거기에는 가부장체제 안에서 ‘살아본 바 없거나’(언니), 체제에서 추방되어 정신병원에 감금되거나 죽음을 선택할 수 밖에 없는(동생), 여성들의 현실적 모습이 드러나고 있었다.

이러한 자매의 상반된 두 여정의 근간에서 가부장제가 공통분모로 자리잡고 있음을 확인할 수 있는데, 어떠한 모습의 주체이던 여성 삶은 가부장체제의 피침식자로 한정되는, 아픈 현실이 드러나고 있었다. 그것은 매일같이 소소한 일상에서 시작되는 것으로 가부장체제의 끊임없는 ‘경계선’ 침범과 강압적 관리로 여성은 주체 아닌 비체로, 혹은 상상계를 동원한 몸주체로, 유목적 주체로 분기되고 있었다. 이는 여성은 ‘주체’라고 칭할 수 없는 존재라는 것과 그 존재적 의미마저 자신을 위한 것이 아니라는, 실제적 여성 현실의 심도 깊은 재현을 통해, 현실 이면의 가부장적 상징체제의 폭력적 원리와 실상 및 분기할 수 밖에 없는 유목적 주체라는 시대인식을 형상화하는 것이었다.

Abstract

By showing the 'differences' between female selves through the work 『The Vegetarian』 by Han Kang, it narrates the appearances of the 'nomadic subject' in that it causes skepticism and "rethinking" the issue of 'subjectivity'. Following the intention of the artist who developed the lives of her sisters under the same parents in a symmetrical composition, she analyzed the intention and in-depth subject consciousness of her work through the contrast between the lives of two women.

In the end, the symmetrical structure through the sisters showed a divergence into the existing 'cogito’s subject' (elder sister), in which phallic rational language was written, and the 'body subject' (younger sister) who resisted the invasion of the bodily boundary with the whole body. This can be said to be the plural form of nomadic subjects as a variant form of the subject and the escaped subject. In the symbolic system, the realistic appearance of women who have never lived (older sister), who are exiled from the system and confined to a mental hospital, or who have no choice but to die (younger sister) is revealed. At the basis of these two conflicting journeys of the sisters, the patriarchal system was established as a common denominator, and the hidden painful truth that women's lives, no matter what shape they were in, was limited to the victims of the patriarchal symbolic system, was being revealed. It begins with the trivial everyday life, and due to the patriarchal system's constant invasion of the 'borderline' and coercive management, women are diverging into abjects, or body subjects mobilizing the imaginary, or nomadic subjects.

It can be seen that patriarchy is the common denominator at the foundation of these two sisters' conflicting journeys, and the painful reality that women's lives, no matter what they are, are limited to being victims of the patriarchal system is revealed. It started from small everyday life, and due to the patriarchal system's constant invasion of the 'boundary' and coercive management, women were bifurcated into abject rather than subjects, into body subjects mobilizing the imaginary, and into nomadic subjects. This was to embody the violent principles and reality of the patriarchal symbolic system behind reality through an in-depth reproduction of the actual female reality that women are beings who cannot be called ‘subjects’ and that even the meaning of their existence is not for themselves. This symbolized the perception of the times as a nomadic subject that had no choice but to diverge.

Keywords:

Nomadic subject, embodiment, body subject, patriarchal symbolic order, Imaginaire, body boundary, abject

키워드:

유목적 주체, 체현, 몸주체, 가부장적 상징체제, 상상계, 상징계, 몸의 경계선, 비체

참고문헌