The Society Of Korean Fiction
[ Article ]
The Journal of Korean Fiction Research - Vol. 0, No. 92, pp.203-229
ISSN: 1229-3830 (Print)
Print publication date 30 Dec 2023
Received 14 Nov 2023 Revised 11 Dec 2023 Accepted 11 Dec 2023
DOI: https://doi.org/10.20483/JKFR.2023.12.92.203

에코페미니즘 시각으로 본 윤이형 소설의 타자에 대한 질문 : 단편소설 「굿바이」, 「수아」를 대상으로

정연희*
*대진대학교 상생교양대학 교양학부 부교수
Questions about others in Yoon Yi-hyeong’s novels from an ecofeminist perspective : For the short story “Goodbye” and “Suah”
Jeong, Yeon-Hee*

초록

윤이형의 단편소설 「굿바이」와 「수아」는 테크노휴먼과 인간의 종간 상호의존관계라는 그물망에서 인간은 무엇이고 인간은 어떻게 존재하는가에 대한 질문을 던지고 있는 작품이다. 본고는 이들 소설이 가진 문제의식이 에코페미니즘의 관점으로 접근할 수 있는 가능성을 많이 열어둔 텍스트라고 판단하고 이들 소설을 타자의 관계 윤리라는 측면에서 구체적으로 검토하였다.

윤이형의 사이보그 소설은 초연결자아의 균질화 가능성과 테크노휴먼의 타자화라는 문제에 주목한다. 두 소설이 재미있는 점은 SF의 상상력으로 이들 문제를 현실의 경험으로 성찰하는 점에 있다. 과학소설과 사회현실의 경계는 착시에 불과하며 오히려 기계와 유기체의 잡종으로서 사이보그 은유는 종의 경계를 넘는 연결이라는 현대의 문제를 제기하고 있다. 이 두 사실은 이방인의 의미나 타자화된 목소리를 포용하고 배제와 위계의 서사를 해체하고자 하는 에코페미니스트 서사와 긴밀하게 맞물려 있다.

기계인간 스파이디의 ‘새로운 세계’와 인간인 당신의 ‘오래된 세계’를 나란히 놓고 있는 「굿바이」의 전체 서사 구도는 핵심 전략으로 읽힌다. 두 세계의 대립은 기계전환인간과 오리지널인간의 상호 타자성을 강화하고 두 세계의 이해 불가능성으로 점증하다가 마지막 대목에 이르러 생명의 확신으로 도약해버린다는 점에 그러하다. 사실상 비논리적인 서사전개인 셈인데, 이는 오히려 이해 불가능성이 합리적으로 납득되는 인과적 절차를 밟는 것이 아니라 두려움을 무릅쓰고 받아들이는 영성의 차원에서 이해되는 것이라는 의미에 대응하는 서사형식으로 간주할 만하다. 또 다른 소설 「수아」는 인간과 로봇의 대립을 통해 인간이 무엇인지, 또 인간과 로봇이 공존하는 세계에서 인간은 어떤 존재인지에 대한 묵직한 물음을 던지는 소설이다. 인간중심주의의 오만과 불안을 통해 인류의 재정의를 촉구하는 상상의 실험장소를 보여주는데, 「수아」의 대미는 오만한 목격자격인 주인공이 타자화의 시선 속에서 자신을 인식하는 데에 있다.

「굿바이」와 「수아」, 두 소설의 기계인간과 로봇은 정보기술의 지배시대에 우리가 만나거나 상상할 수 있는 좀 더 이질적이고 강렬한 타자성을 은유한다. ‘함께 관계하며 존재하기’를 생각하게 하는 기술시대의 타자로서 사이보그 은유라고 할 수 있거니와, 여기에서 우리는 윤이형 소설의 SF 감각을 확인할 수 있다.

Abstract

Yoon Yi-hyeong's short stories “Goodbye” and “Suah” are works that ask questions about what humans are and how they exist in the network of interdependent relationships between technohumans and human species. This study judged these novels to be texts that open up many possibilities for approaching them from the perspective of ecofeminism, and examined these novels specifically from the perspective of the ethics of relationships with others.

Yoon Yi-hyeong's cyborg novel focuses on the problem of the possibility of homogenization of hyper-connected egos and the othering of technohumans. What's especially interesting about his novels is that they reflect on these issues through real-life experiences using the imagination of science fiction. The boundary between science fiction and social reality is nothing more than an illusion, and rather, as a hybrid of machines and organisms, the cyborg metaphor raises the contemporary problem of connections that cross species boundaries. These two facts are closely intertwined with the ecofeminist ethics that embrace the meaning of strangers and otherized voices and seek to dismantle narratives of exclusion and hierarchy.

The overall narrative structure of “Goodbye”, which juxtaposes the “new world” of the machine man Spidey and the “old world” of you, the human, is read as a key strategy. The conflict between the two worlds strengthens the mutual otherness of the machine-converted human and the original human, grows into the incomprehensibility of the two worlds, and leaps to the certainty of life in the final part. In fact, it is an illogical narrative development, but it can be regarded as a narrative form that corresponds to the meaning that incomprehensibility is not understood rationally but at the level of spirituality that is accepted despite fear. Another novel, “Suah,” is a novel that raises serious questions about what humans are through the confrontation between humans and robots, and what kind of beings humans are in a world where humans and robots coexist. It shows a place for imaginary experiments that urge the redefinition of humanity through the arrogance and anxiety of anthropocentrism, and the ending of “Suah” lies in humans, as arrogant witnesses, recognizing their own otherness through unfamiliar gaze.

The machine people and robots in the two novels, “Goodbye” and “Suah,” metaphorically represent the more heterogeneous and intense otherness that we can encounter or imagine in the era of dominance of information technology. It can be said to be a cyborg metaphor as an other in the technological age that makes us think about ‘being able to be with one another,’ and here we can confirm the SF sense of Yoon Yi-hyeong’s novel.

Keywords:

Yoon Yi-hyeong, “Goodbye”, “Suah”, SF, cyborg metaphor, otherness, caring and responsibility, ethics of the other, ecofeminist narrative, loving eye, being able to be with one another

키워드:

윤이형, 「굿바이」, 「수아」, 사이보그 은유, 타자성, 배려와 책임, 타자 윤리, 에코페미니스트 서사, 사랑의 눈, 함께 관계하며 존재하기

참고문헌

  • 윤이형, 「굿바이」, 『러브 레플리카』, 문학동네, 2016.
  • 윤이형, 「수아」, 『작은마음동호회』, 문학동네, 2019.
  • 정화열, 박현모 역, 『몸의 정치』, 민음사, 1999.
  • Braidotti, Rosi, 이경란 역, 『포스트휴먼』, 아카넷, 2015.
  • Clement, Catherine・Kristeva, Julia, 임미경 역, 『여성과 성스러움』, 문학동네, 2002.
  • Franz, Marie-Louise von , 이부영 역, 『C. G. 융』, 한국융연구원, 2016.
  • Haraway, Donna J., 민경숙 역, 『한 장의 잎사귀처럼』, 갈무리, 2005.
  • Haraway, Donna J., 황희선 역, 『해러웨이 선언문』, 책세상, 2019.
  • Hayles, N. Katherine, 허진 역, 『우리는 어떻게 포스트휴먼이 되었는가』, 열린책들, 2013.
  • Plumwood, Val, Feminism and the Mastery of Nature, Routledge, 1993.
  • Roberts, Adam, Science Fiction, Routledge, 2006.
  • Warren, Karren, Ecofeminist Philosophy, Rowman&Littlefield, 2000.
  • 김미현, 「포스트휴먼으로서의 여성과 테크노페미니즘」, 『여성문학연구』49, 2020, 10-35면.
  • 김윤정, 「테크노사피엔스의 감수성과 소수자 문학-윤이형 소설을 중심으로」, 『우리문학연구』65, 2020, 7-36면.
  • 서승희, 「포스트휴먼 시대의 여성, 과학, 서사」, 『현대문학이론연구』77, 2019, 130-153면.
  • 연남경, 「여성 SF의 시공간과 포스트휴먼적 전망-윤이형, 김초엽, 김보영을 중심으로」, 『현대소설연구』제79호, 2020, 105-139면.
  • 차미령, 「기계는 감수할 수 있는가」, 『인문학연구』제35집, 2021, 91-114면.
  • 최병구, 「경계 위의 사이보그: 여성, 노인, 동성애자」, 『인문과학』제83집, 2021, 79-106면.
  • 홍단비, 「초연결시대, 복수 정체성에의 욕망과 문학적 상상력」, 『인문과학연구』제69집, 2021, 7-30면.
  • Alonso, Irene Sanz, “Ecofeminism and Science Fiction”, Edited by Margarita Estévez-Saá & María Jesús Lorenzo-Modia, The Ethics and Aesthetics of Eco-caring: Contemporary Debates on Ecofeminism(s), London & New York: Routledge, 2019.
  • Cheney, Jim, “Eco-Feminism and Deep Ecology”, Environmental Ethics 9, no.2, 1987.
  • Murphy, Patrick D., Lecture: “Ecofeminism and Science Fiction”, Seminar on the Multiple Facets of Ecofeminism, Instituto Franklin, Universidad de Alcalá, 5 March 2014.(as cited in Carmen Flys Junquera, “Ecofeminist Replicants and Aliens: Future Elysiums through an Ethics of Care”, Edited by Margarita Estévez-Saá & María Jesús Lorenzo-Modia, Ibid., p.113)
  • Warren, Karren, “The Power and the Promise of Ecological Feminism”, Environmental Ethics 12, 1990.