The Society Of Korean Fiction
[ Article ]
The Journal of Korean Fiction Research - Vol. 0, No. 75, pp.309-348
ISSN: 1229-3830 (Print)
Print publication date 30 Sep 2019
Received 15 May 2019 Revised 12 Jun 2019 Accepted 12 Jun 2019
DOI: https://doi.org/10.20483/JKFR.2019.09.75.309

『효풍(曉風)』과 해방기 민주주의들의 풍경 : 염상섭의 『효풍』 연구

유예현*
*덕성여자대학교 국어국문학과 강사
『Cold Wind at Dawn(Hyopung, 曉風)』 and the landscape of liberation democracies : A Study on Yeom Sang-seob’s 『Cold Wind at Dawn(Hyopung, 曉風)』
YE HYUN YOO*

초록

본고는 민주주의에 대한 열망과 담론들이 폭발했던 해방기에 염상섭이 소설을 통해 탐색했던 ‘민주주의’란 무엇인지 구명하고자 한다. 다이쇼 데모크라시 절정기의 일본에서 유학했던 염상섭에게 사상과 문학적 지향으로서 민주주의에 대한 열망은 그의 전 생애를 관통하는 것이었다. 염상섭은 해방 후에도 지속적으로 민주주의를 문제화했다는 점에서, 본고는 민주주의라는 개념을 중심으로 『효풍』의 정치성과 윤리성을 고찰함으로써 염상섭의 작가의식과 문학세계에 접근하고자 한다.

작가가 보기에 해방기는 다양한 담론들이 민주적으로 분출되어야 하는 시기임에도 불구하고, 사회운동과 정치활동이 사랑방에서 가두로 진출하지 못하고, 폭력과 테러로 인해 민중이 정치로부터 격리된 어두운 시대였다. 거리에서 환멸을 느끼며 사랑방에 스스로를 유폐한 김관식 노인의 형상은 염상섭의 이러한 인식을 상징적으로 보여준다.

『효풍』은 정치적 자유를 실현하는 공적 영역이 부재하는 상황에서 파행적 공론장을 대체하는 공간으로서 구락부나 댄스홀 등에 대한 소설적 탐색을 보여준다. 이 과정에서 좌우대립의 이분법적 냉전논리에 긴박된 모습이 아니라, 해방기에 분출했던 민주주의론의 공존과 경쟁 양상이 드러난다. 그러나 작가는 ‘민주 경찰’로 대변되는 냉전 민주주의 통치 기구의 감시와 검열로 인해 자발적 결사체가 형성되지 못하는 국면을 예리하게 포착한다.

염상섭은 현실과 민중의 일상에서 괴리된 채 이식된 민주주의, 교양적 과시만 남은 민주주의에 대해서는 비판하였다. 『효풍』에 제시된 ‘조선학’은 어떠한 독재에도 항거하는 저항의 가치와 함께 통합의 가치를 내세우며 조선의 현실에 맞는 민주주의를 주창했던 신민주주의의 이상과 근거리에 놓인다.

Abstract

This writing is to investigate how Yeom Sang-seob has defined democracy through his novel during Liberation Period, where passion and discussion on liberation has exploded. Yeom Sang-seob’s passion for democracy aiming in literature and thoughts penetrated his entire life during his study abroad in Japan when Taisho Democracy was in its’ peak period. This writing is to approach Yeom Sang-seob’s consciousness as an author and his literary world by transferring the framework for examining the political and ethical nature of 『Cold Wind at Dawn(Hyopung, 曉風)』 to the democracy concept as Yeom Sang-seob continuously made democracy as an issue even after being liberated.

The author described the liberation as the dark era because the social movement and the political activities had to be closed in the guest rooms and the public was separated from politics using violence and terror even though liberation was the perfect period for speaking up democratic discussion. The old man shape of Kim, Kwan-sik, who became disillusioned and chose to stick in the guest room, displayed this awareness as a symbol.

『Cold Wind at Dawn(Hyopung, 曉風)』 reveals the fictional search on clubs and dance halls that replaced the crippled operation of public sphere where there is no public space for political freedom. Through this process, the public space showed the competition aspect of numerous democratic theories exposed in liberation rather than public sphere with tension due to antagonism between the right and left side conflict in politics. However, the author captured the situation where the voluntary association could not be grasped due to the inspection and system of Cold War democracy just like surveillance of ‘democratic police’.

Yeom Sang-seob criticized distorted and cultured ostentatious democracy which is far away from the people’s life. Chosun studies(Chosunhak, 朝鮮學) which was mentioned by 『Cold Wind at Dawn(Hyopung, 曉風)』 emphasized the value of consolidation with the value of resistance for any dictatorship, and it gave a wide berth to the ideal new democracy which advocated democracy which fits with the people’s reality.

Keywords:

Yeom Sang-seob, Cold Wind at Dawn(Hyopung, 曉風), Democracy, New Democracy, Liberation Period, Club(Gurakbu, 俱樂部), Chosun studies(Chosunhak, 朝鮮學)

키워드:

염상섭, 효풍, 민주주의, 신민주주의, 해방기, 구락부, 조선학

References