최인호 소설 연구 : 내포독자를 중심으로
초록
본 논문은 최인호 작품들이 순수문학과 대중문학으로 이분화되어 논의되어 온 것에 문제의식을 갖고 그의 문학세계 전모를 통합할 수 있는 논의를 목표로 한다. 방법론을 고민하는 과정에서 최인호 글쓰기에서 ‘독자’가 중요한 역할을 하고 있다는 것을 알게 되었고, 텍스트와 독자간에 상호지향성을 지니는 Wolfgang Iser의 ‘내포독자’ 개념으로 이를 설명할 수 있었다.
본고에서는 최인호의 단편 「침묵의 소리」와 장편 『내 마음의 풍차』를 중심으로 살펴보았다. 이 두 작품은 「침묵의 소리」를 모티프로 『내 마음의 풍차』를 확대 재구성했다고 해도 무방할 정도로 자기작품간의 상호텍스트적인 자기반영성이 강하다. 이러한 자기반영성은 작품의 주제와 작가의 구조의지를 확인하는 근거가 될 수 있다. 내포독자는 웨인부스의 내포저자 개념을 토대로 만들어졌으며 웨인부스가 내포저자를 “실제저자의 분신으로서 연속적 측면을 강화하고 있다”고 정의한 것을 기반으로 볼 때 자기반영성을 지닌 두 작품의 관계는 실제작가의 의식구조 파악과 그에 따른 작품 이해에 중요한 기반이 될 수 있을 것이라고 판단되어 선정했다. Wolfgang Iser는 모든 텍스트에는 확정적 의미와 불확정적 의미가 있다고 주장한다. 확정적인 의미는 구성상에 나타나는 확실하게 쓰여진 물리적인 기록들에서 파생된 의미들이다. 불확정적 의미는 명확하게 표현되지 않았거나 다양한 설명과 해석의 여지를 도출할 수 있는 의미들로 이를 기반으로 심미적 효과이론을 도출할 수 있다고 주장한다.
「침묵의 소리」에서는 아이러니에 의한 불확정성을 중심으로 내포독자 양상을 살펴보았다, 외재적 정보에 초점을 맞추어 주인공들의 행위를 따라가면 이들은 일탈과 비행을 일삼는 비정상적인 인물이다. 그러나 내재적 요소인 불확정성 원리를 기반으로 접근하면 당대 사회에 대한 비판과 자신이 속한 부정적 세계 파괴라는 강한 자기주체 결정권을 지닌 인물임을 파악할 수 있었다. 독자들은 일탈적인 행위를 하고 무위도식을 꿈꾸는 주인공들에 대한 외재적 정보와 달리 아이러니와 상호텍스트성을 통한 불확정성 원리 파악을 통해 적극적으로 독서에 참여하며 심미적 효과를 경험하게 된다. 『내 마음의 풍차』에서는 텍스트 정보에 따른 불확정성을 통해 내포독자를 살펴보았다. 이 작품은 신문연재소설이다. 신문연재소설은 대중적이며 상업적 이윤을 목표로 해야하기 때문에 독자의 흥미와 몰입도를 고려해야 한다. 최인호는 ‘서자’라는 인물설정과 로맨스물이라는 장르로 이를 충족시키며 출발한다. 이 작품은 외재적 양식에 따라 읽으면 주인공 영후는 비도덕적이고 무책임한 인물이다. 그의 연인인 명숙은 초반에는 적극적인 여성상으로 제시되는데 성의 영역으로 진입하면서 영후의 위악적인 태도를 감내하는 수동적인 태도를 보인다. 그런데 독자가 알고 있는 텍스트 내 정보를 활용해 읽으면 명숙의 태도는 영후를 성장으로 이끌기 위함이며 따라서 이 소설이 성장소설로 기능하고 있음도 확인할 수 있었다. 그 과정에서 독자들은 텍스트 구조에 반응하고 적극적으로 참여하며 간극을 채우는 독서행위를 경험을 하게 된다.
Abstract
This paper aims at the discussion which can integrate the whole world of the literature world with the problem consciousness that the works of Choi In - ho are differentiated into pure literature and popular literature. In the process of thinking about methodology, I found out that 'reader' plays an important role in writing Choi In-ho, and I can explain it with Wolfgang Iser's concept of 'implied reader' which has a reciprocal orientation between text and reader.
In this article, I looked at Choi In - ho 's short novel "The Voice of Silence" and a long novel "Windmill of My Heart". These two works have mutually textual self-reflectiveness between their works to the extent that it is possible to say that t " The Voice of Silence" is a motif and that "windmill of my heart" is reconstructed.
This self-reflection can be a basis for confirming the theme of the work and the will of the writer. Iser argues that all texts have definite ‘Bestimmtheit’ and ‘Unbestimmtheit’. Bestimmtheit is derived from the clearly written physical records that appear on the composition. Unbestimmtheit are meanings that can not be expressed clearly or have room for various explanations and interpretations, and it is argued that it is possible to derive aesthetic effect theory.
In "The Voice of Silence," I looked at the implied reader by focusing on the Unbestimmtheit of irony. When I follow the actions of the main characters focusing on external information, they are abnormal characters who deviate and misdemeanor. However, if we approach it based on the indeterminacy principle, which is an Unbestimmtheit, we can understand that it is a person who has a strong self - determination power of criticism of contemporary society and destruction of negative world. Unlike the external information about the protagonists who deviate from each other and devote themselves to the ideals of independence, readers actively participate in reading and experience aesthetic effects through understanding the Unbestimmtheit through irony and mutual textuality. In the “Windmill of My Heart”, I examined the reader who was implicated through Unbestimmtheit based on textual information. This is a novel series. Newspaper novels should be targeted to the public and commercial profits, so it should consider reader’s interest and commitment. Choi In - ho sets out with the character of ‘an illegitimate child’ and the genre of romance. This work is an immoral and irresponsible character when the main character is read according to the external style. His lover, Myeong-sook, is an active female figure that reflects the planning intention of the Joongang Ilbo, which was the publication site, and shows a passive attitude to endure the wicked attitude of the aftermath as it enters into the sphere of sexuality. By reading the information in the text that the reader knows, however, Myeong - sook 's attitude is to lead to the growth of the afterlife, so that the novel can function as a growth novel. In the process, readers experience reading activities that respond to, actively participate in, and fill gaps in the text structure.