
전시 성폭력과 전후 성폭력 ‘문화’의 연속성 연구
초록
전시와 평화시의 성폭력을 국가 폭력과 책임성이라는 관점에서 어떻게 이해할 수 있을까? 시대와 장소의 차이가 있음에도 불구하고, 전시와 평시 모두 폭력이 스며든 시간적·공간적 맥락이라는 점에서 연속적으로 고찰할 필요가 있다. 이를 통해 국가와 군대에 내재된 젠더 기반 폭력과 군국주의, 그리고 일본군 ‘위안부’ 제도와 연결되는 민족적·성적 차별을 비판적으로 조망할 수 있다. 이 연구는 일본군‘위안부’ 제도를 현재까지 지속되는 성폭력 문화와 연결해, 시간과 공간을 넘어서 비판적으로 성찰할 필요성을 제기한다. 해방 이후에도 식민지 시기의 중층적 성폭력 구조는 계속되었다. 일본군‘위안부’ 제도의 가해 구조는 식민지 하부권력과 군대, 행정, 식민종주국이 중첩된 형태였고, 이는 해방 후 한국군, 미군 기지촌 등으로 반복되었다. 나아가 이 연구에서는 전시의 폭력이 ‘평화시’에 ‘문화’라는 이름으로 은폐되며 지속되었고, 이는 미투 운동을 통해 비로소 재인식되었음을 드러낸다. 일본군‘위안부’ 서사를 다중적 시간과 공간의 관점에서 지속적으로 성찰하고 재독해한다는 것은 현재의 성폭력 문화와 지속되는 전쟁을 비판적으로 성찰할 수 있는 관점을 제시한다..
Abstract
How can we understand sexual violence during wartime and peacetime in relation to state violence and accountability? Despite the differences in era and location, if we consider both wartime and peacetime as temporal and spatial contexts permeated by violence, a critical perspective emerges that connects the state's and military's inherent gender-based violence, militarism as a cultural machine of sexual violence, and ethnic and gender discrimination to the Japanese military ‘comfort women’ system. This perspective can serve as a gateway to unveiling the stories of those excluded from the official records of these systems—not only adult women and men but also young girls and boys, queer individuals, and people with disabilities. In this context, this study reinterprets the narratives of the Japanese military ‘comfort women’ within multiple temporalities and spatialities. Moving beyond the familiar critiques of nationalism repetitively depicted in testimonies, novels, and films about the Japanese military 'comfort women,' this study reveals aspects that were beyond the comprehension of these narratives. Furthermore, it discusses how gender-based violence, which was normalized and went unpunished during wartime, continued to be culturally perpetuated and repeated during peacetime. To this end, this study explores the possibility of constructing a multi-layered world of the Japanese military 'comfort women' narratives by examining the temporal and spatial dimensions of ‘overlapping and penetration’ of violence revealed in these narratives. Specifically, the study analyzes the multiple temporalities and spatialities evident in Jeong-saeng Kwon's “Bapdegi Jukdegi” and Young-hee Choi's “Mulgeungeot.”
Keywords:
Japanese military 'comfort women' narratives, culture of sexual violence, overlapping, penetration, wartime sexual violence, postwar키워드:
일본군 ‘위안부’ 서사, 성폭력 문화, 중첩, 관통, 전시 성폭력, 전후References
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