재일한인문학과 인종주의 : 최실의 『지니의 퍼즐』을 중심으로
초록
이 글은 인종주의와 관련한 다양한 이론에 바탕해, 재일한인 3세 최실이 쓴 『지니의 퍼즐』에 나타난 일본 인종주의의 특수성을 보다 면밀하게 살펴보고자 하였다. 특히 북한의 대포동 미사일 발사 이후 ’일본형 배외주의‘가 작동하는 방식에 새롭게 주목하였으며, 이를 바탕으로 열세 살의 어린 학생이 김일성김정일의 초상화를 떼어내서 던져버리는 충격적인 ’혁명‘을 벌인 이유와 그 문제점 등을 살펴보았다. 패전 이후, 일본은 문화를 본질화하고 이에 따른 서열화의 논리가 전경화 된 문화적 인종주의에 바탕한 단일민족적인종주의를 내세웠다. 이러한 인종주의는 2010년 무렵부터 일본에서 활발하게 이루어졌던 헤이트 스피치를 통해 드러난다. 『지니의 퍼즐』에서는 일본의 제도적 인종주의가, 지니가 다녔던 일본학교를 통해 실감나게 형상화되고 있다. 『지니의 퍼즐』이 일본의 인종주의와 관련해, 가장 중요한 대목은 일본 인종주의의 특수한 형태인, ‘일본형 배외주의’의 작동양상을 상세하게 보여주고 있다는 점이다. ‘일본형 배외주의’의 핵심은 일본내 재일한인을 ‘한국이나 북한의 대리인’으로 여긴다는 점이다. 대포동 미사일 발사는 북한에 대한 적대감을 최대한으로 끌어올리며, ‘북한의 대리인’으로 인식되는 재일조선인에 대한 적개심을 동시에 끌어 올렸던 것이다. 이러한 상황에서 지니는 조선학교 교실에 걸려 있는 초상화 액자를 깨뜨려서 창 밖으로 집어던지는 행동을 한다. 열 세살의 지니가 일본의 인종주의에 맞서는 길은, 초상화로 상징되는 ‘북한이라는 네이션’과 절연하는 일이었던 것이다. 차별은 기본적으로 ‘차별을 하는 사람’의 문제이지, ‘차별을 당하는 사람’의 문제가 아니라는 점에서, 지니의 ‘혁명’은 결코 올바른 해결책이 될 수 없다. ‘혁명 이후’에 지니가 정신병동에 가게 된 이유는, 결국 자신의 ‘혁명’이 지닌 모순을 극복할 수 없었기 때문이다. 지니의 ‘혁명’이 지닌 모순은, 일본의 인종주의가 얼마나 괴물적인 힘을 지니고 있는지 우회적으로 증명한다.
Abstract
This article attempted to examine the specificity of Japanese racism in 『Genie's puzzle』 based on various theories related to racism. In particular, after North Korea's launch of the Daepodong missile, a new attention was paid to the way ‘Japanese-type extraterritoriality’ works, and based on this, the shocking reason for the ‘revolution’ in which a 13-year-old young student removes and throws a portrait of Kim Il-sung and Kim Jong-il away and examines its problems. After the defeat, Japan advocated monolithic racism based on cultural racism, in which culture was essential and the logic of ranking was foregrounded. This racism is revealed through Hate speeches that have been actively conducted in Japan since around 2010. In 『Genie's puzzle』, Japanese institutional racism is realistically embodied through Japanese schools experienced by the Genie. The most important part of 『Genie's puzzle』 in relation to Japanese racism is that it shows in detail the operation of ‘Japanese-type extraterritoriality’, a special form of Japanese racism. The core of ‘Japanese-type extraterritoriality’ is to regard Koreans in Japan as ‘agents of South Korea or North Korea’. The launch of the Daepodong missile raised hostility towards North Korea to the maximum and at the same time raised hostility towards Koreans in Japan, who are recognized as ‘the agents of North Korea’. In this situation, Genie breaks the portrait frame hanging in the classroom of the Joseon school and throws it out the window. The 13-year-old genie decided that the way to confront Japanese racism was to insulate it from the ‘nation of North Korea’ symbolized by the portrait. Since discrimination is basically a matter of ‘a discriminator’ and not a matter of ‘a person being discriminated’, the ‘revolution’ of the genie can never be the right solution. The reason why Genie went to the psychiatric ward after the ‘revolution’ was that she could not overcome the contradictions of her ‘revolution’. The contradiction of Genie's ‘revolution’ indirectly proves how monstrous power Japanese racism has. A full-fledged consideration of the intersection of racism and women's discrimination revealed in the puzzle of Choi Sil's Genie will be left as a future task.