The Society Of Korean Fiction
[ Article ]
The Journal of Korean Fiction Research - Vol. 0, No. 95, pp.5-32
ISSN: 1229-3830 (Print)
Print publication date 30 Sep 2024
Received 21 Aug 2024 Revised 11 Sep 2024 Accepted 11 Sep 2024
DOI: https://doi.org/10.20483/JKFR.2024.09.95.5

통속화의 경로

강헌국**
**고려대학교 문과대학 국어국문학과 교수
The Path of Popularization
Kang, Hun-Kook**

초록

이 논문은 「무화과」 이후 염상섭 소설의 변모 양상을 고찰한다. 신문 연재의 방식으로 발표된 염상섭의 소설은 통속성을 고려하면서 식민지 현실을 객관적으로 재현하려 했다. 그로써 한 작품 안에 통속소설의 경향과 본격소설의 경향이 동거하는 현상이 나타났다. 통속적인 요청에 부응하면서 본격소설로서의 가치를 추구하려는 방법적 기조는 「무화과」까지 유지되었다. 일제의 검열로 이념 관련의 주제를 다룰 수 없게 되자 통속소설을 쓰는 일만 허락되었다.

염상섭은 「무화과」 이후 들어선 통속화의 길에서 「백구」와 「모란꽃 필 때」와 「불연속선」을 차례로 썼다. 종전과 마찬가지로 그 세 편도 연애 서사를 통해 통속성을 추구했으나 성취의 면에서 서로 차이를 드러냈다. 「백구」의 연애 서사는 통속적인 진행을 앞두고 저지된다. 사실주의를 고수하려는 작가의 자의식이 연애에 대한 낭만적 이상화를 용인하지 않은 것이다. 「백구」의 시행착오가 「모란꽃 필 때」의 서사를 설정하는 데 영향을 미친 듯하다. 「모란꽃 필 때」에서 연애는 낭만적인 이상화의 가능성이 아예 배제된 상태에서 철저하게 현실의 문제로 다뤄진다. 이기적인 욕망들이 교차하고 충돌하는 과정을 통해 바람직한 연애의 방향이 모색되고 남녀 주인공이 바로 그 방향의 출발선에 도달하면서 작품은 끝난다. 「모란꽃 필 때」에서 출발선에 이른 연인들의 연애 서사가 「불연속선」에서 본격적으로 펼쳐진다. 「불연속선」의 연애 서사는 청춘 남녀의 만남으로 시작하여 그들 사이에서 벌어질 수 있는 연애의 여러 과정을 흥미롭게 전개한다. 갈등이나 오해는 적절한 선에서 해소되고 위기는 수월하게 극복되면서 서사는 행복한 결말로 향한다. 통속적인 기대를 충족하는 방향으로 서사가 진행된 것이다. 통시적으로 배열된 「백구」와 「모란꽃 필 때」와 「불연속선」에서 염상섭이 통속소설에 연착륙하지 못하는 과정이 파악된다. 시간상 나중에 발표된 작품일수록 통속소설로서의 면모가 분명해진다. 「백구」는 본격소설은 물론이려니와 통속소설로서도 미흡했다. 「모란꽃 필 때」가 그보다 통속소설다웠고 「불연속선」이 온전한 통속소설에 도달한 양상을 보인다.

염상섭은 「불연속선」에서 통속소설로서 높은 완성도를 성취한 후 소설을 더 써야 할 이유를 찾지 못한 듯하다. 그에게 통속성은 수단이자 전략이었다. 전적으로 통속성을 목표로 삼은 소설 쓰기의 성취가 그에게 만족스러울 수 없었을 것이다. 「불연속선」 이후 그는 소설 쓰기를 중단하고 만주로 갔다.

Abstract

This thesis examines the transformation of Yeom Sang-seop's novel after Fig. Yeom Sang-seop's novel, published in a newspaper series, tried to objectively reproduce the colonial reality while considering popularity. As a result, a phenomenon in which the tendency of popular novel and the tendency of literary novel coexist in one work. The method of pursuing the literary value while responding to popular request was maintained until Fig. As Japanese censorship prevented him from dealing with ideological theme, only writing popular novels was allowed.

Yeom Sang-seop wrote White Pigeon, When Peony Blossoms Bloom and Discontinuity Line in turn on the path of popularization after Fig. As before, those three also pursued popularity through love narratives, but they revealed differences in terms of achievement. The love narrative of White Pigeon is blocked ahead of the popular progression. The artist's self-consciousness to adhere to realism did not tolerate romantic idealization of love. The failure of White Pigeon seems to have influenced the setting of the narrative of When Peony Blossoms Bloom. In When Peony Blossoms Bloom, love is thoroughly treated as a matter of reality, with the possibility of romantic idealization completely excluded. Through the process of selfish desires crossing and colliding, a desirable direction of relationship is sought, and the work ends when the male and female protagonists reach the starting line in that direction. The love narrative which reached the starting line at the end of When PeonyBlossoms Bloom unfolds in earnest in Discontinuity Line. The love narrative of Discontinuity Line begins with a meeting between a young man and woman, and develops interestingly the various processes of love that can take place between them. Conflicts and misunderstandings are resolved at the right line, and the crisis is easily overcome, and the narrative turns to a happy ending. The narrative proceeded in a direction that satisfies popular expectations. In the synonymously arranged White Pigeon, When Peony Blossoms Bloom and Discontinuity Line, the process of Yeom Sang-seop's inability to make a soft landing in popular novels is understood. In terms of time, the later the work is published, the clearer the aspect as a popular novel becomes. White Pigeon was insufficient not only as a literary novel, but also as a popular novel. When Peony Bloom was more like a popular novel, and Discontinuity Line reached a complete popular novel.

Yeom Sang-seop did not seem to find a reason to write more novels after achieving a high degree of completion as a popular novel in Discontinuity Line. For him, popularity was a means and strategy. The achievement of writing a novel entirely aimed at popularity could not have been satisfactory to him. After Discontinuity Line, he stopped writing novels and went to Manchuria.

Keywords:

censorship, Discontinuity Line, popularity, popular novel, When Peony Blossoms Bloom, White Pigeon, Yeom Sang-seop

키워드:

모란꽃 필 때, 백구, 불연속선, 연애, 염상섭, 통속성, 통속소설

Acknowledgments

2024학년도 고려대학교 문과대학 특별연구비에 의하여 수행되었음.

References