이광수의 지리적 상상력과 세계인식 : 이광수의 초기 장편 4편을 대상으로
초록
본 논문은 이광수의 초기 장편 4편인 『무정』, 『재생』, 『흙』, 『유정』을 중심으로, 그의 문학세계에서 나타나는 공간지평과 지리적 상상력의 양상을 살피고, 이를 통해 드러나는 작가의 역사인식을 살펴보았다. 이를 위해 해당 텍스트에서 공간지표를 추출한 후 언급횟수가 높은 장소들을 지도에 표시한 후에 각 공간 간의 역학 관계를 서사와의 관련 속에서 분석하였다.
이광수의 소설은 하나의 고정된 장소에서 전개되지 않으며, 역사적 시기와 작가가 처한 상황 그리고 작품의 주제의식에 따라 작품 속 공간의 성격은 마치 살아있는 유기체처럼 변화무쌍하게 변모한다. 이는 춘원의 지리적 체험이 동시대 다른 작가들과는 근본적으로 차별화되었기 때문이다. 그는 동경 유학과 대륙 방랑, 북경ㆍ상해 체류 등을 통해 동아시아 일대를 몸소 체험하고 그것을 자신의 문학세계에 반영하였다.
『무정』은 ‘평양-경성-동경-(미국)’의 축으로 구성되어 있다. 공간적 역학의 관점에서 보면, 『무정』은 경성에 있던 인물들이 과거지향의 평양과 미래지향의 동경(그리고 미국) 중에서 어디로 향해 나아가야 할 것인가라는 질문의 답을 찾아가는 여정이라 할 수 있다. 특이한 것은 해외유학을 떠나려는 형식 일행을 가로막는 것이 ‘삼랑진의 수해’라는 것이다. 그들이 해외로 나아가는 과정에서 현해탄 등의 ‘외부경계’는 거의 드러나지 않으며, 삼랑진의 수해가 일종의 ‘내부경계’로서 기능하고 있다.
『재생』에서는 ‘감옥’과 같은 폐쇄된 공간이 야기하는 긴장감이 두드러진다. 상해는 ‘3ㆍ1운동’ 이후 식민지 조선이 타락하게 된 가장 근원적인 원인으로 제시된다. 상해의 모습이 직접 언급되거나 중심인물들이 이동하지는 않지만, 『재생』에서는 가장 중요한 서사적 역할을 담당한다.
『흙』은 표면적으로는 ‘서울/살여울’의 식민지 내의 대립관계를 보여주지만, 심층적으로는 ‘동경-서울-살여울-검불랑’ 등의 점층적인 관계망을 보여주며, 일본 제국의 승인을 받은 식민지 엘리트인 허숭은 이러한 제국-식민지의 공간적 위계를 확인하고 그 간극을 줄이는 역할을 담당하게 된다.
『유정』에서의 공간지평은 광범위하고 언급되는 지명도 다채롭다. 경성, 동경, 시베리아, 바이칼, 하얼빈, 이르쿠츠크 순으로 언급된다. 기존의 작품들에서 특정 장소가 집중적으로 언급되었던 것과는 달리, 『유정』에서는 여러 지명들이 골고루 언급된다. 이는 마치 조선, 일본, 만주, 중국까지가 하나의 통합된 공간으로 연결된 듯한 느낌을 준다. 『유정』은 제국 일본에 의해 일본-조선-만주가 하나의 공간으로 통합되면서 현실화될 수 있었던 작품이었다.
Abstract
This thesis centers on four early novels of Lee Gwang-soo - Heartlessness, Regeneration, Soil, and Heartedness. The thesis studies the aspects of the geographical imagination of the author’s literacy world and examines his revealed historical perception and transforming process of worldview.
For this examination, the study extracted the place names from the texts and analyzed narrative in relevant to the relation of dynamics between each space after marking the place of high frequency on the map and determined the size of circle depending on the frequency. The geographical concept of internal/external border, real space, projected space and etc. were used for analysis.
Lee Gwang-soo’s novel does not develop in a fixed place, and the character of space in work varies according to the historical period, the situation, and subject consciousness of work because his geographical experience was fundamentally different from other contemporary authors since he personally experienced East Asia region through studying aboard in Tokyo, traveling to china, and stay in Beijing and Shanghai, and reflected it in his literacy world.
Heartlessness is composed of the axis of ‘Pyoungyang- Kyungsung – Tokyo –(USA)’ From the perspective of spatial dynamics, Heartlessness is a journey to find the answer to the question of where the characters in Kyungsung should go from past-oriented Pyongyang and future-oriented Tokyo (and USA). What is unique about this work is that it is the flood at Samrangjin that blocks people who are going to go aboard. In this work, the ‘external boarder’ is hardly exposed, and the flood of Samrangjin functions as a kind of ‘internal border’.
In Regeneration, There is a noticeable tension caused by a closed space like ‘prison’. Shanghai is presented as the most fundamental cause of fallen of the colonial Joseon after 3ㆍ1 Movement. Shanghai is not directly mentioned, or the central figures do not move, but plays the most important narrative role in Regeneration.
Soil shows the opposition within the colony of Seoul/Salyeol on the surface, but in the depths it shows a gradated relationship of Tokyo, Seoul, Salyeol, and Gumbulang etc. The colonial elite who was approved by the Japanese Empire such as Hurong etc. played a role in reducing the spatial gap and helping Japan and Korea to become one unified space.
The space horizons in Heartedness are diverse and variously mentioned. It is mentioned in the order of Seoul, Tokyo, Siberia, Baikal, Harbin, and Irkutsk, Contrary to the fact that specific places were mentioned intensively in existing works, several names are mentioned evenly in Heartedness which it gives the impression that Joseon, Japan, Manchuria, and the China are linked together into a unified place. Heartedness can be understood as a narrative to confirm the extent to which it can reach the continent centering on Tokyo.
Keywords:
geocriticism, mapping, distant reading, internal border, external border, imaginative geography키워드:
지리비평, 지도그리기, 멀리서 읽기, 내부경계, 외부경계, 심상지리Acknowledgments
* 2016년 한국교통대학교 지원을 받아 수행하였음.
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