The Society Of Korean Fiction

The Society Of Korean Fiction

학회 회칙

The Journal of Korean Fiction Research - No. 65

[ Article ]
The Journal of Korean Fiction Research - , No. 65, pp. 255-283
Abbreviation: JKFR
ISSN: 1229-3830 (Print)
Print publication date 30 Mar 2017
Received 07 Jan 2017 Reviewed 27 Feb 2017 Accepted 04 Mar 2017 Revised 10 Mar 2017
DOI: https://doi.org/10.20483/JKFR.2017.03.65.255

박선석 장편소설 연구 : <쓴웃음>과 <재해>를 중심으로
최병우*
*강릉원주대 국어국문학과 교수

A Study on Park Seon-seok’s Novels
Choi, Byeong-Woo*

초록

박선석은 상흔문학과 반사문학 등 문혁의 상처를 소설화하던 시기로부터 십여 년 후에 <쓴웃음> 연작을 창작하였다. 이 시기 조선족 문단에서는 중국 주류 문단의 흐름과 한중수교 이후 불어닥친 한국문학의 영향으로 거대서사보다는 미시서사가 강조되고, 한국과의 교류로 형성된 이중정체성을 주제로 하는 등 다양한 창작 상의 실험이 이루어지고 있었다. 박선석은 조선족 문단의 변화와는 달리 대약진운동부터 문혁에 이르는 시기의 조선족 농민의 삶을 재현하여 동시대를 경험한 독자들의 공감을 얻었다.

<쓴웃음> 연작은 대약진운동에서 문혁에 이르는 시기가 갖는 문제의 복잡성을 제거하고 산재지구에서 경험한 작가 자신의 경험에만 한정하여, 대다수 조선족들이 경험한 연변 지역의 대약진운동이나 문혁과는 크게 다른 상황을 소설화하였다는 한계를 보인다. 또 이들 작품은 독자들과 공유한 경험을 에피소드의 연쇄를 사용하여 작품 읽기를 수월하게 하고, 독자들에게 친숙한 선명한 선악의 대립구도와 권선징악의 결말을 사용한 것은 독자들의 흥미를 유발하는데 크게 기여하였다.

그러나 <쓴웃음> 연작은 대약진운동에서 문혁에 이르는 정치적 혼란기에 대한 의미화를 통해 개개의 사건들에 대하여 작가로서의 분명한 시각을 보여주지 못함으로써 작품 속의 사건들은 유기적 의미를 갖지 못하고 에피소드로만 존재하게 된다. 박선석은 이 두 작품을 통하여 중국당대사의 정치적ㆍ정책적 오류로 인해 중국 인민 특히 조선족들이 경험한 고통을 소설화하였지만, 그것이 이렇듯 에피소드의 연쇄로 끝나고 만담의 수준으로 하락한 것은 이들 작품이 가진 소설적 한계라 하겠다.

Abstract

Park Seon-seok created A Bitter Smile(쓴웃음) series a decade after the period of writing fictions out of the trauma of the Cultural Revolution, such as Sangheun-literature(상흔문학) and Bansa-literature(반사문학). In the Korean-chinese literary circles, the microscopic narrative was emphasized rather than the giant narrative due to the stream of Chinese main literary circles, and the influence of Korean literature after the establishment of diplomatic relations between Korea and China, and a variety of creative experiments were conducted on the theme of dual identity formed through the exchange with Korea. Park Seon-seok, in contrast to the changes in Korean-chinese literary circles, gained the sympathy of readers who experienced contemporary life by reproducing the life of Korean-chinese from the Great Advance Movement to the Cultural Revolution.

A Bitter Smile series depicted the other situation which was largely fictionalized different from the Great Advance Movement or the Cultural Revolution in Yanbian where most Korean-chinese experienced by eliminating the complexity of issues of the time from the Great Advance Movement to the Cultural Revolution and being limited only to the artist's own experience in the straggling area. In addition, these works used episode sequences to share their experience with readers, making it easier to read the works, using the confrontation between good and evil familiar to readers and the ending of Encouraging Good and Punishing Evil, which contributed greatly to the interest of readers.

However, A Bitter Smile series did not have a clear view of the individual events as a writer through signifying the meanings of the political turmoil from the Great Advance Movement to the Cultural Revolution, so that the events in the works failed to have organic meaning, and were left behind as episodes only. Through A Bitter Smile series, Park Seon-seok fictionalized the suffering experienced by the Chinese people, especially Korean-chinese, due to the political-policy errors of the Chinese contemporary history, but it can be said that it was the novelistic limitations of these works ending up with episode sequence and going down to the level of comic chat.


Keywords: the Great Advance Movement, the Cultural Revolution, rural reality, artificial disaster, episode sequence, Encouraging Good and Punishing Evil
키워드: 대약진운동, 문화대혁명, 농촌현실, 인위적 재해, 에피소드의 연쇄, 권선징악

References
1. 박선석, ≪쓴웃음 상, 중, 하≫, 료녕민족출판사, 2003.
2. 박선석, ≪재해≫, 흑룡강조선민족출판사, 2007.
3. 김중신·유미향, 「문화의 시대와 문학적 문식성」, 『문학교육, 사회적 어젠다에 답하다』, 한국문학교육학회 창립 20주년 기념학술대회 발표문집, 2016.9.3.
4. 김현철, 「박선석과 이문구 소설에서의 상처 치유 양상 비교」, 『현대문학의 연구』 59, 2016.6, 443-474면.
5. 김호웅·조성일·김관웅, 『중국조선족문학통사 하』, 연변인민출판사, 2012.
6. 마중가, 「모택동 만년의 유토피아사상 연구」, 『중국학연구』 28, 2004.6, 479-504면.
7. 박춘란, 「중국의 정치변동과 조선족 농촌사회의 문학적 형상화」, 성균관대학교 박사학위논문, 2013.
8. 박춘란, 「박선석 소설 연구」, 『한중인문학연구』 39, 2013.4, 231-255면.
9. 박춘란, 「박선석 소설의 이데올로기 연구」, 『한민족문화연구』 42, 2013, 381-416면.
10. 박춘란, 「문화대혁명과 조선족 농촌사회의 문학적 형상화」, 『한중인문학연구』 46, 2015.2, 23-45면.
11. 서령, 「박선석문학연구」, 인하대학교 석사학위논문, 2011.
12. 오상순, 「흑색유머에 의한 역사 담론의 해체 – 장편소설 <재해> 시론」, 『조선족 정체성의 문학적 형상화』, 태학사, 2013, 307-326면.
13. 천쓰허, 『중국당대문학사』, 노정은·박난영 역, 문학동네, 2008.
14. 최병우, 「정치우위 시대의 조선족 소설에 나타난 주제 특성 연구」, 『한중인문학연구』 35, 2012.4, 245-266면.
15. 최병우, 「조선족 소설과 문화대혁명의 기억」, 『현대소설연구』 54, 2013.12, 491-537면.
16. 최삼룡, 「박선석의 소설과 농촌사회학, 박선석의 소설을 보는 한 시각」, 『연변문학』 2008.11, 116-130면.
17. 황수민, 『린 마을 이야기』, 양영균 역, 이산, 2003.