The Society Of Korean Fiction

The Society Of Korean Fiction

학회 회칙

The Journal of Korean Fiction Research - No. 85

[ Article ]
The Journal of Korean Fiction Research - Vol. 0, No. 85, pp. 473-511
ISSN: 1229-3830 (Print)
Print publication date 30 Mar 2022
Received 13 Feb 2022 Revised 10 Mar 2022 Accepted 10 Mar 2022
DOI: https://doi.org/10.20483/JKFR.2022.03.85.473

낯선 고국으로의 귀향과 탈식민사회의 근대 : 염상섭의 『만세전』과 「삼팔선」을 중심으로
이민영*
*국민대학교 교양대학 조교수

Returning to an uncanny homeland and the modernity of post-colonial society
Lee, Min-young*

초록

염상섭은 한국 문학을 대표하는 작가로 평가받아왔다. 그리고 염상섭의 작품은 근대 문학의 결과물로 읽혀왔다. 이러한 과정에서 근대-작가의 목소리를 이탈하는 식민적 주체의 양가적이고 불안한 내면의 의미는 충분히 주목받지 못했다. 본 연구에서는 ’민족적 현실의 자각‘과 ’작가로서의 복귀‘로 의미화 되어온 『만세전』과 「삼팔선」의 여로를 분석함으로써 민족 작가의 목소리로 비약하지 못하고 좌절하는 식민적 주체의 목소리를 살펴보고자 하였다.

두 작품에는 작가의 자전적 경험을 드러내는 귀환의 여로가 서사화되어 있다. 일본 유학생의 귀국 여정과 재만 조선인의 삼팔선 넘기의 서사는 삼일운동과 해방을 경험한 작가적 삶을 반영하는 결과물이다. 작가와 유사한 주인공을 전제로 구성되는 귀환의 여정에서 주목할 것은 이들의 여정에 민족-지식인으로 귀결될 수 없는 복수의 목소리가 내포되어 있다는 점이다. 두 작품에는 핍박받는 민족의 저항을 예언하는 주인공과 삼팔선 경계의 미소군을 비판적으로 바라보는 주인공의 모습이 드러나 있다. 하지만 동시에 이러한 현실을 극복하지 못하고 좌절하는 나약한 생활인의 태도가 목격된다. 이러한 이중적인 태도는 다층적인 여로의 구성과 목적지에 도착하는 것으로 종결되지 않는 서사의 구조에서 확인할 수 있다.

민족 지식인의 귀환 서사로 귀결되지 못하는 염상섭의 귀국 여정은 낯선 고향의 풍경을 발견할 수 있게 한다. 만세 운동이나 해방을 통해 이미 극복되었다고 간주 된 과거의 고향은 귀환의 여로를 통해 재발견된다. 그리고 이는 근대적 주체의 성립에 대한 질문을 남겨둔다. 식민 사회에서 해방, 그리고 전쟁으로 이어지는 역사적 흐름 속에서도 여전히 극복되지 못한 과거의 ‘나’를 발견하는 것은 섬뜩하고 기이한 감각, 낯선 기이함으로 경험된다. 그리고 이를 통해 민족 혹은 국민으로 환원되어야 하는 주체는 현실을 바라보는 새로운 관점을 요청할 수 있게 된다. 염상섭의 『취우』는 이러한 시도의 일환인 바, 불가능한 피난의 여정을 통해 새로운 귀향의 가능성을 모색할 수 있게 해주는 것이다. 따라서 『만세전』과 「삼팔선」의 여로를 다시 읽어내는 과정을 통해 도달할 수 없는 목표로 남아있는 식민 사회에서의 근대의 의미를 규명하고 작가 염상섭을 통해 상상되었던 근대-작가의 정체성을 재규명할 수 있을 것이다.

Abstract

Yeom Sang-seop has been evaluated as a representative Korean writer. The works of Yeom Sang-seop were related to the establishment of modern Korean literature. In this meaning, the ambivalent and unstable inner of the colonial subject who deviated from the modern writer has not received enough attention. By analyzing the journey of Mansejeon and Sampalseon, which have been signified as ‘awareness of national reality’ and 'return as a writer', this study tried to examine the voice of the colonial subject who failed to leap as a national writer imagined through modern Korean literature.

In both novels, the journey of return based on the author's own experiences was focused on as the main event. The return trip of a Japanese student reflects experiences of author’s experiences on the March First Movement and crossing the 38th parallel was related to his repartriation after the liberation. The journey of return is noteworthy, because a protagonist who is similar to the author, reflects the diverse identities that cannot be concluded as a nation-elite. The protagonist predicts the failures of the independent movement, and on the other hand, critically looks at the militants at the 38th parallel. Through the repatriations, we can witness the frustration and anxiety of a weak person who fails to overcome the colonial reality. This ambivalent attitude is revealed through a diverse pathway of the repatriation and the structure of the narrative that does not end with arriving at the destination.

Yeom Sang-seop's return journey, which cannot be concluded with the narrative of the return of a national intellectual, allows him to discover the uncanny scenery of his hometown. The hometown of the past, which was already considered to have been overcome through the independence movement or liberation, is rediscovered through the journey of return. And this raises the question about the modern subject. Even though having suffered all historical events such as liberation from colonial society and Korean war, discovering the 'me' of the past that has not yet been overcome the past is an eerie and bizarre experience. And the subject who supposed to be the one of the nation can hold a new perspective on the reality. Yeom Sang-seop's Chewu is a part of such an attempt, allowing one to explore the new meaning of those repatriation. Therefore, through the process of re-reading the journey of Mansejeon and Sampalseon, it is possible to examine the meaning of modernity in the colonial society, which remains an unattainable goal, and to explain the imagined identity of the modern writer that is embodied through Yeom Sang-seop.


Keywords: Repartriation narrative, Journey, the March First Movement, Liberation, Uncanny, Observer, Colonial subject
키워드: 귀환 서사, 여로, 삼일운동, 해방, 낯선 기이함, 관찰자, 식민적 주체

참고문헌 1. 1차 참고문헌
1. 염상섭, 「첫걸음」, 『신문학』 4, 1946.
2. 염상섭, 『삼팔선』, 금룡도서주식회사, 1948.
3. 염상섭, 『만세전』, 수선사, 1948.
4. 염상섭, 「나의 군인생활」, 『신천지』 7(1), 1951.
5. 염상섭, 「작자의 말」, 『조선일보』, 1952.7.11
6. 이광수, 『나의 고백』, 삼중당, 1962.
7. 임화, 「조선신문학사론서설」, 『조선중앙일보』, 1935.10.9-11.13.
8. 백철, 『신문학사조사』, 신구문화사, 1980.

2. 2차 참고문헌
9. 김명인, 「한국 근대소설과 식민지 근대성: 시론적 연구」, 『민족문학사연구』 64, 2017.
10. 김병구, 「염상섭 소설의 탈식민성」, 『현대소설연구』 18, 2003.
11. 김윤식, 『염상섭 연구』, 서울대학교 출판부, 1987.
12. 김종욱, 「「만세전」의 시간-공간구조 연구」, 『한국현대문학연구』 7, 1999.
13. 김종욱, 「해방기 국민국가 수립과 염상섭 소설의 정치성」, 『외국문학연구』 60, 2015.
14. 나병철, 「식민지 시대 문학의 민족 인식과 탈식민주의」, 『현대문학의 연구』 13, 1999.
15. 노연숙, 「염상섭의 「만세전」 연구」, 『한국문화』 43, 2008.
16. 데이비드 허다트, 조만성 역, 『호미바바의 탈식민적 정체성』, 앨피, 2011.
17. 박정애, 「근대적 주체의 시선에 포착된 타자들」, 『여성문학연구』 6, 2001.
18. 박정희, 「『만세전』 개작의 의미 고찰」, 『한국현대문학연구』 31, 2010.
19. 박찬표, 「3.1 운동기 서울의 독립선언과 만세시위의 재구성」, 『한국독립운동사연구』 65, 2019.
20. 박현수, 「「묘지」에서 「만세전」으로의 개작과 그 의미」, 『상허학보』 19, 2007.
21. 류진희, 「「해방의 아들」과 해방기 민족 서사의 젠더」, 『상허학보』 27, 2009.
22. 사카이 나오키, 「근대와 세계의 구상」, 『근대 세계의 형성』, 소명출판, 2019.
23. 서재길, 「「만세전」의 탈식민주의적 읽기」, 『한국현대문학연구』 12, 2002.
24. 양문규, 「근대성·리얼리즘·민족문학으로의 도정」, 『염상섭 문학의 재인식』, 소명출판, 2016.
25. 오태영, 「식민지 조선인 청년의 이동과 시선」, 『한국학연구』 61, 2017.
26. 이광호, 「염상섭 소설의 시선 주체와 문학사적 의미」, 『현대소설연구』 50, 2012.
27. 이미림, 「근대인 되기와 정주 실패」, 『현대소설연구』 31, 2006.
28. 이정은, 「염상섭 소설에 나타난 혼혈의 양상과 의미」, 『현대소설연구』 61, 2016.
29. 이종호, 「해방기 이동의 정치학」, 『한국문학연구』 36, 2009.
30. 이혜령, 「식민지는 말해질 수 있는가」, 『대동문화연구』 78, 2012.
31. 이혜령, 「정사와 정사 사이」, 『민족문학사연구』 40, 2009.
32. 이혜령, 「인종과 젠더, 그리고 민족 동일성의 역학」, 『현대소설연구』 18, 2003.
33. 이현식, 「식민지적 근대성과 민족문학」, 『염상섭 문학의 재인식』, 깊은샘, 1998.
34. 이푸 투안, 심승희·구동회 역, 『공간과 장소』, 대윤, 2007.
35. 임경석, 「3.1 운동기 친일의 논리와 심리」, 『역사와 현실』 69, 2008.
36. 주은우, 『시각과 현대성』, 한나래, 2017.
37. 최진옥, 「해방 직후 염상섭 소설에 나타난 민족의식 고찰」, 『한국현대문학연구』 23, 2007.
38. 최현식, 「혼혈/혼종과 주체의 문제」, 『염상섭 문학의 재인식』, 소명출판, 2016.
39. 하정일, 「보편주의의 극복과 복수의 근대」, 『염상섭 문학의 재인식』, 깊은샘, 1998.
40. 한만수, 『「만세전」에 나타난 감시와 검열』, 『한국문학연구』 40, 2011.
41. 허병식, 「식민지의 접경, 식민주의의 공백」, 『한국문학연구』 40, 2011.
42. 호미 바바, 나병철 역, 『문화의 위치』, 소명, 2005.
43. 호미 바바, 류승구 역, 『국민과 서사』, 후마니타스, 2011.
44. Ashcroft, BillㆍGriffiths, GarethㆍTiffin, Helen, Key concepts in post-colonial studies, Routledge, 1998.
45. Freud, Sigmund , ‘The Uncanny’, The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud 17, 1955.