The Society Of Korean Fiction

The Society Of Korean Fiction

학회 회칙

The Journal of Korean Fiction Research - No. 77

[ Article ]
The Journal of Korean Fiction Research - Vol. 0, No. 77, pp. 5-36
ISSN: 1229-3830 (Print)
Print publication date 31 Mar 2020
Received 14 Feb 2020 Revised 05 Mar 2020 Accepted 11 Mar 2020
DOI: https://doi.org/10.20483/JKFR.2020.03.77.005

음모와 기만 : 염상섭 소설의 추리적 기법
강헌국**
**고려대학교 국어국문학과 교수

The conspiracy and the deceit : the reasoning technique of Yeom Sang-sup’s novel
Kang, Hun-Kook**
Funding Information ▼

초록

재현과 논설을 통해 사실주의를 실천하던 염상섭은 재도일을 전후한 시기에 새로운 창작 방법으로 추리적 기법을 도입한다. 작중에서 인물이나 서술자에 의해 전개되는 논설은 공론에 그치곤 했다. 그에 비해 행동과 사건을 대상으로 한 재현은 구체적인 실감을 획득했다. 그로써 재현이 논설을 압도하게 되었다. 그러한 불균형은 염상섭이 의도한 주제의 구현을 어렵게 만드는 곤경을 초래했다. 본질적인 가치가 희화되기까지 하는 사태가 그에게 용납되지 않았을 것이다.

염상섭 소설에서 추리적 기법은 재현과 논설 사이의 불균형을 조정하기 위해 도입된다. 추리는 논리적 속성과 경험적인 속성을 지닌다. 그 두 속성이 논설과 재현 사이에 추리가 자리할 수 있게 한다. 논리적 속성이 논설에 닿고 경험적 속성이 재현에 닿음으로써 추리가 논설과 재현을 매개하게 된다. 추리적 기법이 도입되면서 논설로써 공론을 펼치던 인물이 행동에 나설 여지가 생긴다. 추리는 수사의 과정을 요청하는데 탐정 격의 인물이 그 과정을 수행한다. 그로써 말에 그치던 본질적 가치들이 실천되고 논설과 재현 사이의 불균형이 조정된다. 「진주는 주었으나」에서 그러한 조짐이 드러나고 「사랑과 죄」에서는 양자 사이의 관계가 대등한 수준에 이른다. 추리적 기법이 인물들을 탐정과 범인이라는 상대적인 관계로 설정하면서 인물들 간의 대결이 펼쳐지는데 「사랑과 죄」에서는 선과 악의 대결이라는 양상을 띤다. 세 차례에 걸친 대결에서 선한 집단은 악한 집단을 번번이 이기지만 그 승리는 잠정적인 데 그치곤 한다. 악한 집단이 식민 권력을 숙주로 삼는 한 선한 집단은 승리할 수 없다. 「사랑과 죄」는 선한 집단의 급격한 와해로 끝난다. 「이심」은 선한 집단이 사라진 이후의 세계를 펼쳐 보인다. 그 세계에 남은 사람들은 저마다의 욕망과 이익을 실현하기 위해 「사랑과 죄」에서보다 격한 투쟁을 벌인다. 그들끼리 범하는 음모와 기만은 추리적 구성을 통해 효과적으로 구현된다. 인물들이 벌이는 탐욕과 암투는 그 자체가 타락한 세계의 현주소이다. 거기서는 아내를 유곽에 팔아넘기는 행위마저 정의로 왜곡된다.

Abstract

Yeom Sang-sup who practiced realism with reproduction and editorial, contains a new method into his creative writing methodology around the time his second visit to Japan. It is a reasoning technique. The editorials developed by characters or the narrator used to be futile in the work. In comparison, reproduction of actions and events gained a concrete sense of reality. As a result, reproduction overwhelmed the thesis. Such an imbalance has led to the plight of Yeom Sang-sup, which makes it difficult to implement the intended subject. It would not have been acceptable for him to go so far as to have his intrinsic value become comic.

In Yeom Sang-sup's novel, the reasoning technique is introduced to adjust the imbalance between reproduction and editorial. The reasoning has logical and empirical properties. The two attributes allow the reasoning to sit between reproduction and editorial. As the logical attribute reaches the editorial and the empirical attribute reaches the reproduction, reasoning interlocks the editorial and the reproduction. With the introduction of the reasoning technique, there is room for a person who has only argued as an editorial to take action. The intrinsic values of the words are practiced and the imbalance between editorials and reproduction is adjusted. As the reasoning technique sets the characters in a relative relationship between detective and criminal, there is a confrontation between the good characters and the evil characters in Salang Gwha Joe. In three showdowns, the good group beats the evil group, but the victory is still tentative. As long as evil groups host colonial power, good ones cannot win. Salang Gwha Joe ends in a sudden collapse of a good group. Yi Sim unfold the world after the disappearance of the good group. The people left in that world is in a more fierce struggle than in Salang Gwha Jae to realize their own desires and interests. The conspiracies and deceit that they commit among themselves are effectively embodied in the work through the reasoning technique. The greed and evil struggles of the characters are themselves the current state of the corrupt world. Even the act of selling one's wife to a brothel is claimed to be justice in that world.


Keywords: editorial, reproduction, reasoning technique, Salang Gwha Jae, Yeom Sang-sup, Yi Sim
키워드: 논설, 사랑과 죄, 염상섭, 이심, 추리, 재현

Acknowledgments

2019학년도 고려대학교 문과대학 특별연구비에 의하여 수행되었음.


References 1. 자료
1. 염상섭, 「진주는 주엇스나」, 『동아일보』 1925.10.17.-1926.1.7.
2. 염상섭, 『염상섭 전집』 2, 3, 9, 민음사, 1987.

2. 국내 논저
3. 강인숙, 『자연주의문학론 2-염상섭과 자연주의』, 고려원, 1991.
4. 강헌국, 「재현과 논설」, 『현대소설연구』 73호, 한국현대소설학회, 2019.3. 5-36면.
5. 김경수, 『염상섭과 현대소설의 형성』, 일조각, 2008.
6. 김우창, 『궁핍한 시대의 시인』, 민음사, 1977.
7. 김윤식, 『염상섭 연구』, 서울대학교 출판부, 1987.
8. 김종균, 『염상섭 연구』, 고려대학교 출판부, 1974.
9. 김학균, 「염상섭 소설의 추리소설적 성격 연구」, 서울대 박사학위 논문, 2008.
10. 김현, 『김현 문학전집 2-현대 한국문학의 이론/ 사회와 윤리』, 문학과지성사, 1991.
11. 박유희, 「한국 추리서사와 탐정의 존재론」, 『대중서사장르의 모든 것 3, 추리물」, 대중서사장르연구회, 이론과실천, 2011, 13-73면.
12. 백철, 『신문학사조사』, 신구문화사, 2003.
13. 서영채, 『사랑의 문법』 민음사, 2004.
14. 선민서, 「염상섭의 재도일기 소설에 나타난 논쟁의 서사화 양상 연구: 「남충서」 「미해결」 「두출발」 「사랑과 죄」를 중심으로」, 고려대 석사학위 논문, 2012.
15. 이보영, 『난세의 문학』, 예림기획, 2001.
16. 장두영, 「염상섭 소설의 서사 시학과 현실 인식의 관련 양상 연구」, 서울대 박사학위 논문, 2010.
17. 장수익, 「이기심과 교환 관계 그리고 이념-염상섭의 중기 소설 연구 Ⅰ」, 『한국언어문학』 제 64집, 2008, 303-331면.
18. 조남현, 『한국현대소설 유형론 연구』, 집문당, 1999,
19. 조남현, 「한국현대소설사 1』, 문학과지성사, 2012.
20. 차원현, 『한국 근대소설의 이념과 논리』, 소명출판사, 2007.
21. 최혜실, 「염상섭의 장편소설에 나타난 통속성 연구」, 『국어국문학』 108호, 1992, 209-225면.
22. 하정일 「보편주의의 극복과 ‘복수’의 근대」, 문학과사상연구회 편, 『염상섭 문학의 재인식』, 깊은 샘, 1998, 47-77면.

3. 번역서, 외서
23. 낸시 해로비츠, 「탐정모델의 실체-찰스 퍼어스와 에드가 알렌 포우」, 『논리와 추리의 기호학』 움베르토 에코 외, 김수환·한은경 역, 인간사랑, 1994, 383-412면.
24. Tzvetan Todoov, The Poetics of Prose, trans. Richard Howard, Cornell UP, 1977.