The Society Of Korean Fiction

The Society Of Korean Fiction

학회 회칙

The Journal of Korean Fiction Research - No. 74

[ Article ]
The Journal of Korean Fiction Research - Vol. 0, No. 74, pp. 35-69
ISSN: 1229-3830 (Print)
Print publication date 30 Jun 2019
Received 15 May 2019 Revised 12 Jun 2019 Accepted 12 Jun 2019
DOI: https://doi.org/10.20483/JKFR.2019.06.74.35

박순녀 소설의 이방인의식과 탈주 : 월남여성지식인 작가의 소설 속 거주의 표상
김주리**
**한밭대학교 인문교양학부 교수

The sense of a stranger and shifting in Park, Sun-nyeo’s novels : The representation of dwelling in a coming south woman intellect writer’s novels
Kim, Jue-Lee**
Funding Information ▼

초록

본고는 월남여성작가 박순녀의 소설적 특이성을 지속적으로 현실이 아닌 다른 장소에 대한 지향성을 간직한 이방인의식에 있다고 보고 그 의미를 분석하고자 한다. 이방인이란 잠재적 방랑자로서 고향과 타향 모두에서 체제로부터의 소외를 경험하는 동시에 주변인의 특성으로 인해 현실에 대한 자유로운 비판을 수행하는 존재이다. <아이 러브 유>나 <외인촌 입구>, <어떤 파리> 등 박순녀 소설 속 학업을 위해 고향을 떠나온 (월남)여성주인공들은 파시즘과 가부장제 등 현실 체제와 불화하는 가운데 매춘부나 간첩이란 혐오발언의 낙인이 찍힌 존재로서 소외를 경험하는 동시에 이방인으로서 자유와 사랑이 있는 다른 곳을 지향한다. 이들이 지향하는 장소는 <대한민국의 거지> 속 미국이나 <어떤 파리> 속 파리 같이 자유와 사랑이 구현된 유토피아로서 이러한 공간은 현실에 실재하지 않는다는 점에서 <만세교>에서 아름답게 추억하는, 사라져버린 유년의 고향과 같은 노스텔지어의 대상이다. 박순녀는 이처럼 고향을 이상적이지만 실재하지 않는 ‘없는 장소’로 환기하는 동시에 <귀향연습>이나 <잘못 온 청년>에서 보듯 사라져버린 유년의 고향에 대한 기억과 그리움을 공유하는 월남 동향인 집단의 만남이라는 ‘다른 장소’의 가능성으로 서사화한다. 이방인으로서 현실체제와 불화하는 월남 동향인의 만남이란 박순녀 소설에서 사라져버린 유년의 고향, ‘없는 장소’의 기억과 지향성을 공유함으로써 현실의 규율이나 윤리를 넘어선 ‘다른 장소’의 일시적 충만함을 형성하는 것이다.

Abstract

This study aims to review the peculiarity of Park, Sun-nyeo’s novels from the sense of a stranger which shows an intention not here but other place. As a latent wanderer, a stranger feels alienated from the (inner) system and freely criticizes to a present society because of his location as a marginal man in both his hometown and a foreign land. The heroine in <I love you>, <The gate of foreigner’s town>, <Some Paris> etc. who had leave the hometown, north of the 38th parallel for education experiences in discord with the present system like Fascism and patriarchy etc. and she feels alienated as a branded person with hate speech. But at the same time as a stranger she intends to other place in which freedom and love exists. Her intending place is a utopia in which freedon and love is realized like America in <A beggar of South Korea> or Paris in <Some Paris>. But this place dose not exist in real world so it is an object of nostalgia like a disappeared childhood hometown which is recalled beautifully in <Mansegyo>. The hometown is represented as ‘a nowhere place’(utopia) which is good but not exists and it is narrated as the possibility of ‘other place’(heterotopia) in which the persons from the same province meet and share the memory and nostalgia for the disappeared childhood hometown, north of the 38th parallel in <A practice for going back to hometown> or <A young man wrong came>. This meeting of the persons coming south from the same province as strangers evokes temporally feeling contentment as ‘other place’(heterotopia) in which they stand aloof from the present rule or morality with their sharing memory and intention for ‘a nowhere place’(utopia), disappeared childhood hometown.


Keywords: Park, Sun-nyeo, A woman intellect coming south, A stranger, Hate speech, Hometown, Nowhere place(utopia), Other place(heterotopia)
키워드: 박순녀, 월남여성지식인, 이방인, 혐오발언, 고향, 없는 장소, 다른 장소

Acknowledgments

이 논문은 2016년 국립한밭대학교 교내학술연구비의 지원을 받아 수행된 연구임


References 1. 기본자료
1. 구명숙 외 편, 『해방기 여성 단편소설 2』, 역락, 2011
2. 박순녀, 『어떤 파리』, 정음사, 1974
3. 박순녀, 『칠법전서』, 일지사, 1976
4. 박순녀, 『기쁜 우리 젊은 날-박순녀 소설집』, 지혜네, 1998
5. 박순녀, 『박순녀 작품집』, 지만지, 2010
6. 박순녀, 『이중섭을 찾아서-박순녀 창작소설들』, 동서문화사, 2014
7. 박순녀, 『사랑과 영혼의 대화-그리워 그리워』, 동서문화사, 2016

2. 단행본
8. 김광기, 『이방인의 사회학』, (주)글항아리, 2014
9. 모로오카 야스코, 조승미 이혜진 역, 『증오하는 입-혐오발언이란 무엇인가』, 오월의봄, 2013
10. 우에노 지즈코, 나일동 역, 『여성 혐오를 혐오한다』, 은행나무, 2012
11. 미셀 푸코, 이규현 역, 『말과 사물』, 민음사, 2012
12. 미셀 푸코, 이상길 역, 『헤테로토피아』, 문학과지성사, 2014
13. 비린더 칼라, 라인더 카무르, 존 허트닉, 정영주 역, 『디아스포라와 혼종성』, 에코리브르, 2013
14. 에드워드 랠프, 김덕현 외 역, 『장소와 장소상실』, 논형, 2005
15. 이 푸 투안, 구동회·심승희 역, 『공간과 장소』, 대윤, 2005

3. 논문
16. 김귀옥, 「해방직후 월남민의 서울 정착-월남인의 사회정치적 활동에 대한 접근」, 『典農史論』 9, 2003, 61-90면
17. 김윤선, 「월남 여성 박가 박순녀의 ‘체험’과 문학」, 『한국학연구』 33, 2010, 235-262면
18. 안서현, 「월남의 뿌리, 반공-학생의 기원 : 신의주 학생사건의 재현방식 연구」, 『상허학보』 55, 2019, 347-380면
19. 연남경, 「1960년대 문학의 미학적 정치성-질서의 세계와 불화하는 서사들」, 『현대소설연구』 71, 2018, 281-320면
20. 이명희, 「반공주의와 작가정신-월남 작가 박순녀의 경우」, 『아시아여성연구』 47권 1호, 2008, 7-38면
21. 이선미, 「1660년대 여성지식인의 ‘자유’ 담론과 미국-박순녀, 손장순, 박시정 소설을 중심으로」, 『현대문학의 연구』 29, 2006, 417-452면
22. 정미지, 「박순녀 문학의 젠더 주체와 ‘불온’의 재현 논리」, 『여성문학연구』 38, 2016, 227-255면
23. 정영자, 「1960년대의 한국여성소설문학사연구」, 『한국문예비평연구』, 2003, 37-63면
24. 정혜경, 「<사상계> 등단 신인여성작가 소설에 나타난 청년 표상」, 『우리어문연구』 39, 우리어문학회, 2011, 579-609면
25. 허병식, 「간첩의 시대-분단 디아스포라의 서사와 경계인 표상」, 『한국문학연구』 46, 동국대 한국문학연구소, 2014, 7-38면