The Society Of Korean Fiction

The Society Of Korean Fiction

학회 회칙

The Journal of Korean Fiction Research - No. 73

[ Article ]
The Journal of Korean Fiction Research - Vol. 0, No. 73, pp. 5-36
ISSN: 1229-3830 (Print)
Print publication date 31 Mar 2019
Received 08 Feb 2019 Reviewed 10 Mar 2019 Accepted 13 Mar 2019
DOI: https://doi.org/10.20483/JKFR.2019.03.73.5

재현과 논설 : 염상섭 소설의 사실주의적 서술방식의 형성과정
강헌국*
*고려대학교 국어국문학과 교수

A study on Yeom Sang-sup’s realistic writing style
Kang, Hun-Kook*

초록

염상섭은 초기 삼부작에서 작중 자아의 주관적 심경을 고찰하는 방식으로 고백체를 실천했다. 그러나 「만세전」을 계기로 그의 소설적 관심은 객관 쪽으로 선회하였다. 선행 연구에서는 초기 삼부작과 「만세전」 사이에 나타난 변화를 단절이나 단층으로 규정하였다. 본 논문은 그 지점에 주목하여 「만세전」과 초기 삼부작을 연결하는 계기들을 설명하였다.

초기 삼부작 이후 형성된 염상섭의 사실주의적 서술은 사실과 의미에 걸쳐 객관성을 추구하였다. 사실은 충실하게 재현되었고 의미는 논리적으로 전개되었다. 사실과 의미 중에서는 전자가 중시되었다. 그 어떤 신념이나 가치도 사실보다 우선하지 못한다는 것이 염상섭이 사실주의자로서 견지한 태도였다. 그로서는 모종의 의미를 위해 사실을 조종하거나 변형하는 작용은 용납되지 않았다. 논설적인 서술로 형성된 의미가 그 자체로 보편성을 지니더라도 대개의 경우 작중 현실에서 상대화되었다. 보편적인 이념이나 윤리의 실현이 불가능할 만큼 객관 현실은 비정하고 냉혹했다.

본질적인 가치를 유보할 만큼 염상섭은 사실 앞에서 겸허하려 했다. 다면적이고 다층적인 현실을 충실히 재현하고자 한 탓에 그는 정치적으로 특정 입장을 고수할 수 없었다. 그것이 그의 정치적 입장이 선명하게 규정되지 못하도록 하는 이유이기도 하다.

Abstract

In his ‘early trilogy’, Yeom sang-sup practiced confession style by expressing the subjective feelings of the textual self. However, his novel attention has shifted towards objectivity since Manseijeon. In the preceding study, the changes between the early trilogy and Manseijeon were defined as either a break or a fault. This paper noted the point and discussed that the change realized the potentialities that were implicit in his early trilogy.

Yeom Sang-sup’s realistic writing style which was made after his early trilogy sought objectivity across facts and meanings. Facts were faithfully reproduced and meaning was logically developed. Between fact and meaning, the former was valued. It was his tenacious attitude as a realist that no faith or value takes precedence over facts. Manipulation or transformation of facts for some purpose was not acceptable to him. Although the meaning formed by a narrative description was universal in itself, in most cases, it was relativized in the reality of text. In his view, the objective reality was cold-hearted and harsh, to the extent that it was impossible to realize universal value or ethics.

Yeom Sang-seop tried to humble himself before the fact enough to retain the essential value. He was unable to stick to a particular position politically because he wanted to faithfully reproduce the multifaceted and multi-layered reality. That is why his political position is not clearly defined.


Keywords: confession style, early trilogy, Manseijeon, narrative description, realist, Yeom sang-sup
키워드: 「너희들은 무엇을 얻었느냐」, 논설, 「만세전」, 염상섭, 재현, 「제야」, 「표본실의 청개구리」, 「해바라기」, 「E선생」

References 1. 자료
1. 염상섭, 『염상섭전집1, 9』, 민음사, 1987

2. 논문과 저서
2. 강헌국, 「개념의 서사화-염상섭의 초기소설」, 『국어국문학』 143, 국어국문학회, 2006.9, 407-430면
3. 김경수, 「근대의 독서체험과 초기소설의 구조-「너희들은 무엇을 얻었느냐」론-」, 『한국문학이론과 비평』 1, 한국문학이론과 비평학회, 1997.8, 67-88면
4. 김경수, 『염상섭과 현대소설의 형성』, 일조각, 2008
5. 김윤식, 『염상섭 연구』, 서울대학교 출판부, 1987
6. 김지영, 「‘연애’의 형성과 초기 근대소설」, 『현대소설연구』 27, 2005.9. 51-82면
7. 서영채, 『사랑의 문법』, 민음사, 2004
8. 신종곤, 「염상섭 초기작에 나타난 자기반성적 서술형식 연구-「표본실의 청게고리」, 「암야」, 「제야」, 『만세전』을 중심으로」-」, 『상허학보』 7, 상허학회, 2001.8, 231-258면
9. 유양선, 「근대지향성의 문제와 현실뒤집기의 수법」, 권영민 편, 『염상섭문학연구』, 민음사, 1987,
10. 이덕화, 「염상섭의 향기로운 추억의 여인, 나혜석」, 『나혜석연구』 7, 나혜석학회, 2015.12, 70-94면
11. 이동하 「한국 예술가소설의 성격과 전개양상-해방 전의 작품을 대상으로」, 『현대소설연구』 15, 한국현대소설학회, 2001, 12, 9-44면
12. 이보영, 『난세의 문학』, 예림기획, 2001
13. 장두영, 「염상섭의 모델소설 창작방법 연구-「너희들은 무엇을 어덧느냐」를 중심으로」, 『한국현대문학연구』 34, 한국현대문학회, 2011.8. 127-158면
14. 조동일, 『한국문학통사 5』 제 2판, 지식산업사, 1989

3. 번역서
15. 게오르크 루카치, 『소설의 이론』, 김경식 역, 문예출판사, 2007