The Society Of Korean Fiction

The Society Of Korean Fiction

학회 회칙

The Journal of Korean Fiction Research - No. 71

[ Article ]
The Journal of Korean Fiction Research - Vol. 0, No. 71, pp. 67-91
ISSN: 1229-3830 (Print)
Print publication date 30 Sep 2018
Received 24 Aug 2018 Revised 12 Sep 2018 Accepted 14 Sep 2018
DOI: https://doi.org/10.20483/JKFR.2018.09.71.67

근대초기 소설독자와 작가, 서사주체의 상관성 연구
김희주*
*공주대학교 기초융합교육원 강사

A Study on the correlation between Readers, Authors and epic characters in the early Korean modern Age
Kim, Hee-Joo*

초록

한국의 근대 초기는 당대 위기를 극복하고자 하는 집단의 아비투스가 형성되던 시기였다. 일반 독자가 아닌 국민으로 지목된 독자들은 작가의 논설이나 정론에서 중요한 대상이었다. 소설도 국민전체의 정치적 동참을 촉구하는데 그 일부를 담당하였다. 국민독자를 겨냥한 작가는 서사 내에서 독자들에게 정치적 발언을 지향하였다. 담화의 내용이 무엇을 전달하고 있는지가 더 중요시되었기 때문에 발화주체가 작가인지, 서사인물인지는 중요하지 않았다. 반면 「치악산」과 같은 신소설의 서사주체는 서사구조 속에서 독자에게 발언하지 않고 서사내의 인물들과 반목하고 담화함으로써 서사가 지목하는 문제의식보다 서사인물에 더 집중하는 경향이 강했다. 이러한 과정에서 독자는 점차 국가의 폐해로부터가 아닌 가족 간의 문제에서 갈등의 원인을 찾고 극복하는 과정에 더 실질적인 호응을 했다. 출판법의 영향과 검열의 문제가 있었다하더라도 소설의 판매부수는 독자의 성향을 자연스럽게 대변한다.

근대 초기 국민독자를 겨냥했던 작가는 발언에 치중하였고, 소설독자를 겨냥했던 작가는 스토리를 주조하는데 주력했다. 그리고 이들 소설주체들은 각각 작가의 발언에, 독자의 호응에 의지하였다. 그리고 점차 독자는 스토리를 선택했다고 할 수 있다. 그럼에도 불구하고 근대 초기의 내포독자는 독자 이상의 의미를 지닌다. 그것이 잠정적인 독자, 가정된 대상이라 할지라도 내포독자는 작가의식을 가늠할 수 있는 유의미한 독자라 할 수 있다.

Abstract

Korea's modern era was when Avitus, a group of people who wanted to overcome the current crisis, was formed. Readers, who were chosen not as readers but as citizens, were important subjects in the author's editorial and political discussions. The novel was part of the call for political participation by the entire nation. The writer targeted political comments from readers in the preface. It doesn't matter if the speaker is a writer or a letter because the conversation has become more important. On the other hand, readers tend to focus more on epic books rather than on the questions they point to because the epic characters of the new novel do not speak to the reader in the structure of the epic. Despite the fact that Korea's special colonial situation in the early modern era was a time when it had to dream of becoming a national reader, the reader gradually moved to focusing on interesting and romantic novels rather than political ones. This shows that the reader does not remain a passive reader who is called to ideologies, but chooses literary works on his own. In this sense, the novel reader and the epic character can be imagined and shaped by the author's consciousness, but the reader can be recognized as the main character. Although the early modern style of writing encouraged readers to move toward the masses, the reader responded more favorably to the process of finding and overcoming the cause of conflict in family affairs, not from the evils of the nation. Thus, effectively, 'imagined' readers only created a 'imagined' modern nation. However, although the nested reader is an imaginary reader, as long as there is a real diversity of the writer's consciousness, they are more significant readers. The writer who aimed at the national reader in the early modern period focused on the remark, and the writer who aimed at the novel reader focused on casting the story. And the readers can say that they chose the story.


Keywords: early modern Age, novel readers, real readers, imaginary readers, epic, the main character of a novel, fictional characters
키워드: 근대초기, 소설독자, 실재독자, 내포독자, 서사주체, 서사인물

References
1. 강진구, 「한국 근대 초기 小說論 硏究」, 중앙대학교 국어국문학과 박사학위논문, 2002.
2. 구장률, 『근대초기 잡지와 분과학문의 형성』, 케포이북스, 2012.
3. 권보드래, 「1910년대의 새로운 주체와 문화」, 『민족문학사연구』 36, 민족문학사학회, 2008.
4. , 「연애의 형성과 독서」, 『역사문제연구』 제7호, 2001.
5. 권희돈, 「한국소설의 독자연구-개화기소설을 중심으로」, 명지대학교 국어국문학과 석사학위논문, 1979.
6. 김석봉, 『신소설의 대중성 연구』, 역락, 2005.
7. 김순전, 『韓日 近代小說의 比較文學的 硏究』, 태학사, 1998.
8. 나병철, 『탈식민주의와 근대문학』, 문예출판사, 2004.
9. 大谷森繁, 「朝鮮朝의 小說讀者 硏究」, 고려대하교국어국문학과 박사학위논문, 1984.
10. 朴素銀, 「1910년대 단편소설 연구」, 동국대학교 국어국문학과 석사학위논문, 1999.
11. 문성숙, 『개화기 소설설론 연구』, 제주대학교출판부, 2007.
12. 박헌호, 『작가의 탄생과 근대문학의 재생산 제도』, 소명출판, 2008.
13. 윤용미, 「朝鮮朝小說의 讀者層 硏究」, 『한성어문학』 5, 한성대학교 한성어문학회, 1986.
14. 이보영, 『역사적 위기와 문학』, 신아출판사, 2007.
15. 이상섭외, 『문학·역사·사회』, 한국문화사, 2001.
16. 이정우, 『주체란 무엇인가』, 그린비, 2009.
17. 이정우외, 『주체』, 산해, 2004.
18. 전상욱, 「세책 총 목록에 대한 연구」, 『열상고전연구』 30, 열상고전연구회, 2009.12.
19. 조윤형, 「고소설의 독자(讀者)연구」, 『독서연구』 17권, 한국독서학회 2007.
20. 주형예, 「매체와 서사의 연관성으로 본 19세기 대중소설 시장의 성격」, 『고소설연구』 27, 한국고소설학회, 2009.
21. 차봉희편저, 『독자반응비평』, 고려원, 1993.
22. 천정환, 「한국 근대 소설독자와 소설 수용 양상에 대한 연구」, 서울대학교 국어국문학과 박사학위논문, 2002.
23. 천정환, 『근대의 책읽기』, 푸른역사, 2008.
24. 韓國學文献硏究所, 『新小說·飜案(譯)小說』 1, 아세아문화사, 1978.
25. 韓國學文献硏究所, 『新小說·飜案(譯)小說』 2, 아세아문화사, 1978.
26. 韓國學文献硏究所, 『新小說·飜案(譯)小說』 3, 아세아문화사, 1978.
27. 한기형외, 『근대어·근대매체·근대문학』, 성균관대학교출판부, 2006.
28. 호르스트 슈타인메츠, 『문학과 역사』, 서정일역, 예림기획, 2000.