The Society Of Korean Fiction

The Society Of Korean Fiction

Current Issue

The Journal of Korean Fiction Research - Vol. 0 , No. 92

[ Article ]
The Journal of Korean Fiction Research - Vol. 0, No. 92, pp. 5-34
ISSN: 1229-3830 (Print)
Print publication date 30 Dec 2023
Received 25 Nov 2023 Revised 11 Dec 2023 Accepted 11 Dec 2023
DOI: https://doi.org/10.20483/JKFR.2023.12.92.5

임철우의 『봄날』에 나타난 ‘환(幻)체험’과 주체의 존재 방식
김세나**
**군산대학교 미래교육혁신원 초빙교수

A Study on the ‘Illusory Experiences’ and the Mode of Existence of the Subject in Im Cheol-woo’s ‘Spring Day’
Kim, Se Na**
Funding Information ▼

초록

이 연구는 임철우의 『봄날』에 나타난 환(幻) 체험의 특징을 규명하고 그로부터 주체가 추동되는 방식을 파악하고자 한다. 광주 항쟁에서 일어난 사건의 정황은 단순히 트라우마적 요인을 살필 수 있는 대상이 아니라 주체가 추동되는 방식을 살필 수 있게 한다. 같은 공간에서 다른 입장의 존재들은 자신의 선택과 행동의 원인을 찾고자 하지만 어느 누구도 명확히 파악하지 못하는 결과를 빚어낸다. 이는 환(幻)체험을 통해 나타나게 되는데 절대적 공포 현장에서 빚어진 환시(幻視), 환청(幻聽)으로 재현된다.

임철우의 『봄날』의 서사 구조는 가해자/희생자 입장이라는 이분법적 구도를 벗어나 한 가족 안에서 계엄군과 시민군이 존재하게 되는 비극적 관계를 형상화하고 있다. 이는 같은 ‘광주’의 공간에 있으면서도 서로 다른 행동을 재현한 시민군과 계엄군의 대립으로 확장되며 이를 ‘말’과 ‘목소리’로 구분되는 세계인식을 통해 살펴볼 수 있다. 의미를 담지한 대상으로서 말-내용은 주체의 신념을 확인하게 하는 요인이다. 계엄군 혹은 가해자로 명명할 수 있는 지위의 인물들은 국가가 행하는 말 즉 지휘관의 말-내용을 바탕으로 자신의 행위를 정당화하는 태도를 취한다.

반면 시민군을 추동하는 배경에는 ‘목소리’가 현존한다. 시민들은 외부와 완전히 차단된 광주의 거리에서 ‘여자의 목소리’를 듣고 현 상황을 판단할 수밖에 없다. 이 때 여자의 목소리는 말 내용을 바탕으로 뜻을 전달하는 의미의 영역에 속한 것이라기보다는 자기-지칭적 주장의 성격을 띠며 내용이 곧 형식이 되는 효과를 자아낸다. 그것은 “처절한 흐느낌으로, 절규로, 애원”의 음성으로 나타나 시민들은 그녀의 말-내용보다도 목소리가 지닌 호소력에 압도당하게 된다.

주체가 현실 판단을 객관적으로 인식할 수 없는 광주에서의 10일의 배후는 국가의 폭력으로부터 자행된 결과임을 알 수 있다. 신군부의 ‘토대’ 세우기를 위해 자행된 사건 과정에서 광주의 시공간은 역사상 유래 없는 환체험의 기록을 남기게 된 것이다. 계엄군과 시민군이 각자의 ‘대의’를 향한 전투과정은 국가가 시민의 자율적 공간을 직접 공격하는 초유의 사태를 빚어내고, 시민군 역시 폭력에 의지할 수밖에 없는 아이러니한 선택의 기로에 놓인다. 임철우의 『봄날』은 환체험에 압도당한 주체을 소설화했다는 점에서 새롭게 이해되어야 할 텍스트라 할 수 있다.

Abstract

This research aims to examine the characteristics of illusory experiences depicted in Cheolwoo Lim's “Spring Day” and understand the mechanisms through which subjects are propelled. The circumstances of the events that occurred during the Gwangju Uprising provide not only a subject of traumatic factors but also an opportunity to explore the ways in which subjects are driven. Despite sharing the same space, individuals with different perspectives struggle to find the causes behind their choices and actions, resulting in an inability to clearly comprehend the situation. This manifests through illusory experiences, specifically in the form of visual hallucinations (幻視) and auditory hallucinations (幻聽), within the context of an absolute atmosphere of terror.

The narrative structure of “Spring Day” by Cheolwoo Lim transcends the binary framework of perpetrator/victim, portraying a tragic relationship that unfolds within a single family involving the military and civilian forces during the Gwangju Uprising. By distinguishing between the realms of “speech” and “voice,” which coexist in the same “Gwangju” space, we can examine the subject's perception of the world. Speech, which acts to maintain the subject's existence, serves as a meaningful object that confirms the subject's beliefs. Those individuals who can be identified as members of the military or perpetrators are forced to justify their actions based on the content of commanding officers' speech.

In contrast, the background that propels the civilian forces lies within the realm of “voice.” The civilian forces or ordinary citizens, completely cut off from the outside world within the confines of Gwangju's streets, can only rely on the “voice of women” to assess the current situation. The woman's voice, rather than belonging to the realm of conveying meaning based on the content of speech, possesses the nature of “self-referential assertion” and carries its effects through its form. It gradually overwhelms the citizens through an impassioned voice transmitted as “anguished sobbing, cries, and pleas.”

In this way, behind the 10 days of Gwangju, where subjects cannot objectively perceive reality, lies the aftermath of state violence. The temporal and spatial dimensions of Gwangju, shaped during the course of the incident carried out to establish the foundation of the new military regime, leave behind records of unprecedented illusory experiences in history. The battles undertaken by the military and civilian forces in pursuit of their respective “just causes” result in an extraordinary situation where the state directly attacks the citizens' autonomous space, and the citizens themselves find themselves at a paradoxical crossroad, compelled to rely on violence. The significance of Cheolwoo Lim's “Spring Day” lies in its exploration of the existence of subjects overwhelmed by illusory experiences and their modes of being.


Keywords: fantasy experience, word, voice, gaze, cause, violence, freedom
키워드: 환(幻)체험, , 목소리, 응시, 대의(大義), 자유, 폭력

Acknowledgments

이 논문은 2020년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2020S1A5B5A17087574)


참고문헌 1. 기본자료
1. 임철우, 『봄날』 1-5, 문학과지성사, 1997.

2. 논문 및 단행본
2. 강진호, 「5·18과 현대소설」, 『현대소설연구』 제64호, 한국현대소설학회, 2016.
3. 김영삼, 「재현 너머의 5·18, ‘타자-되기’의 글쓰기-임철우의 『백년여관』을 중심으로」,『한국문학이론과 비평』 제79집, 한국문학이론과 비평학회, 2018.
4. 김정숙, 「5·18 민중항쟁과 기억의 서사화-8·90년대 중단편소설을 중심으로-」, 『민주주의와 인권』 제7권1호, 전남대학교5·18연구소, 2007.
5. 김정한·임철우 대담, 「역사의 비극에 맞서는 문학의 소명」, 『실천문학』 통권112호, 실천문학사, 2013.
6. 서영채, 「『봄날』에 이르는 길-임철우론」, 『문학의 윤리』, 문학동네, 2005.
7. 손미란, 「5월 18일까지의 시간과 공간, ‘봄날’의 정치학-임철우의 장편소설 『봄날』을 중심으로-」, 『어문학』 제142집, 한국어문학회, 2018.
8. 송병삼, 「4·19소설의 감각체험과 재현방식으로서의 환상」, 『인문학연구』 49권49호, 조선대학교 인문학연구원, 2015.
9. 신수정, 「상처 없는 영혼이 어디 있으랴」, 『황석영 한국 명단편101』 6, 문학동네, 2015.
10. 양선영, 「최인훈 단편소설 「웃음소리」의 서술 양상 고찰」, 『한남어문학』 제25집, 한남 대학교 한남어문학회, 2001.
11. 이 경, 「비체와 우울증의 정치학-젠더의 관점으로 5·18소설 읽기」, 『여성문학연구』 17권, 한국여성문학학회, 2007.
12. 임홍빈, 『수치심과 죄책감』, 바다출판사, 2013.
13. 전흥남, 「5·18 광주민주화운동과 기억의 방식-문순태의 5·18 관련 소설을 중심으로」, 『현대소설연구』 58, 2015.
14. 정명중, 「증오에서 분노로: 임철우의 『봄날』 읽기」, 『민주주의와 인권』 Vol 13 No.2, 전남대학교 5·18연구소, 2013.
15. 차원현, 「5·18과 한국소설」, 『한국현대문학연구』 제31집, 한국현대문학회, 2010.
16. 채희윤, 「초기 광주항쟁 소설 「깃발」 연구」, 『현대소설연구』 제70호, 한국현대소설학회, 2018.
17. 레나타 살레클, 이성민 옮김, 『사랑과 증오의 도착들』, 도서출판b, 2003.
18. 미란 보조비치, 이성민 옮김, 『암흑지점: 초기 근대 철학에서의 응시와 신체』, 도서출판b, 2004.
19. 미셸 시옹, 박선주 옮김, 『영화의 목소리』, 동문선, 2005.
20. 미셸 푸코, 오생근 옮김, 『감시와 처벌』, 나남출판, 1994.
21. 슬라보예 지젝, 주은우 옮김, 『당신의 징후를 즐겨라』, 한나래, 1997.
22. 슬라보예 지젝, 조형준 옮김, 『라캉 까페』, 새물결, 2013.
23. 슬라보예 지젝, 박정수 옮김, 『잃어버린 대의를 옹호하며』, 그린비, 2009.
24. 슬라보예 지젝, 이현우 외 옮김, 『폭력이란 무엇인가』, 난장이, 2011.
25. 자크 랑시에르, 유재홍 옮김, 『문학의 정치』, 인간사랑, 2009.
26. 조운 콥젝, 김소연 외 옮김, 『여자가 없다고 상상해봐』, 도서출판b, 2015.
27. 파울루 프레이리, 남경태 옮김, 『페다고지』, 그린비, 2002.