The Society Of Korean Fiction
[ Article ]
The Journal of Korean Fiction Research - Vol. 0, No. 74, pp.5-33
ISSN: 1229-3830 (Print)
Print publication date 30 Jun 2019
Received 15 May 2019 Revised 14 Jun 2019 Accepted 14 Jun 2019
DOI: https://doi.org/10.20483/JKFR.2019.06.74.5

김성한의 전후소설과 폭발(暴發)의 윤리

김미현*
*이화여자대학교 국어국문학과 교수
Postwar Novels of Kim Seong Han and Ethics of Explosion
Kim, Mi-Hyun*

초록

김성한의 소설은 기존 연구에서 패배적 허무주의에 빠질 수밖에 없었던 전후의 실존주의를 대표한다고 평가받았다. 그러나 김성한은 무조건적인 비판이 아닌 책임 있는 대결 의식을 보여주고 있기에, 1950년대 작가 중에서도 강한 긍정의 세계를 추구한 작가라고 할 수 있다. 김성한의 전후소설에서는 과거의 꿈들이 부서져 있는 잔해 속에서도 역사를 새롭게 구축하려는 자세(2장), 과거의 잔해들을 수집한 후 새로운 맥락에서 인용함으로써 현재를 구조적으로 재구성하려는 자세(3장), 최악의 상황을 비유하는 소실점에서부터 희망적 미래를 다시 추구하려는 자세(4장) 등을 보이고 있기 때문이다. 이런 맥락에서 김성한을 엘리트주의자나 허무주의자, 관념론자라고 비판하는 기존의 평가는 재고될 수 있다. 1950년대라는 전후 상황은 어중간한 중립 자체가 불가능한 ‘극한의 시대’였기 때문이다. 이때의 극한은 양 극단이 첨예하게 대립하고 있는 긴장 상태를 지칭하기도 하지만, 이와 동시에 그런 대립이 극에 다다름으로써 다른 국면으로 전환될 가능성 또한 최고조에 이른 상태를 의미한다. 이런 ‘극한의 시대’를 배경으로 하는 김성한의 전후소설은 갈등을 봉합하거나 용해시키지 않고, 그런 현실에 대해 적극적으로 반응하는 ‘폭발의 윤리’를 보여준다. 긍정과 부정이 격렬하게 부딪히는 데서 발생하는 폭발 중심의 소설 이 작가가 중시했던 문학적 윤리임을 실천적이고도 구체적으로 증명해주고 있기 때문이다.

Abstract

In the previous researches, novels by Kim Seong Han have been regarded to be representative of the postwar existentialism which was forced to lapse into the defeatist nihilism. However, Kim Seong Han showed not unconditional criticism but consciousness of responsible confrontation and he may be said as the writer who pursued the world of powerful affirmation among writers in 1950s. The reason why is that his postwar novels show an attitude of constructing a new history even in wrecks where past dreams are broken(Chapter 2), that of reconstructing the present by collecting past wrecks and then quoting them in a new context(Chapter 3) and that of drastically restarting the hopeful future from a vanishing point, a metaphor of the worst situation(Chapter 4). Hence, the writer Kim Seong Han should not be criticised as an elitist, nihilist or an idealist. Also, the reason why is that postwar situation in 1950s was an era of a ‘limit’ when ambiguous neutrality was not possible in itself. Here, the limit means tension where both extremes are in sharp conflicts but at the same time it means a status where such a confrontation reaches a limit so a potential for converting to another situation arrives at its climax. Postwar novels by Kim Seong Han, with a setting of such a period of limits, show ‘ethics of explosion’ responding to conflicts actively rather than melting such conflicts. In other words, his novels emphasize explosion occurred at the place where affirmation and negation collide violently with each other is a literary responsibility which allows one not to abandon the Utopian dream about the future.

Keywords:

postwar novel, limit, wreck, quote, collect, vanishing point, explosion

키워드:

전후소설, 극한, 잔해, 인용, 수집, 소실점, 폭발

References